Tyskland gjorde en strategisk feilvurdering av de helt store da de gjorde seg avhengig av russisk gass. Nå gjør de samme feil med Kina. Deres eneste trøst er at de ikke er alene. G7-landene vil ikke gjøre seg uavhengig av Kina, skal man tro forbundskansler Olaf Scholz: De store investeringene vil fortsette.

Det sier Tysklands statsminister Olaf Scholz til den tyske kringkasteren ZDF i Hiroshima søndag, der det tre dager lange G7-toppmøtet avsluttes senere på dagen. (NTB-Reuters)

Kina straffer altså ikke Kina for støtten til Russland. Kina vil ikke gjøre som G7 forventer.

G7 strammer grepet om Russland, men det får ingen konsekvenser for Kina at de nekter å være med. Dette er en strategisk blindhet som vil koste Vesten dyrt. Russland eksporterer nå olje og gass via Østen og så lenge de mulighetene forblir åpne driver Vesten selvskading. De andre landene finner erstatninger for vestlige ruter.

Volkswagen varslet nylig at det trekker seg helt ut av Russland. En fabrikk med 4.000 ansatte overlates til en russisk kjøper. Samtidig kommer meldingen om at Kina har gått forbi Japan og blitt verdens største bilprodusent.

Myndighetene har godkjent Volkswagens salg av alle konsernets underbruk i Russland til lokale eiere.

Dermed har den tyske bilprodusenten nå fått rygget helt ut av Russland. Det russiske konsernet Avilon overtar alle aksjeandeler i salget, melder VW-gruppen i en uttalelse fredag.

Salget inkluderer storfabrikken Kaluga sørvest for Moskva, som har 4000 ansatte og kan bygge 225.000 biler i året.

– Alle aktiviteter er nå solgt, så vi er ikke lenger til stede i Russland, sier en talsmann for bilgiganten.

I likhet med andre store bilkonserner i Vesten, la Volkswagen driften i Russland på is i kjølvannet av invasjonen av Ukraina. Men konsernet måtte vente lenge på endelig godkjennelse fra russiske myndigheter før salget kunne sluttføres.

Russiske myndigheter krever godkjennelse fra en statlig kommisjon ved aksjesalg fra selskaper fra det som defineres som «uvennlige land».

Volkswagen har selv ikke kunngjort noen salgssum. Den tyske finansavisen Handelsblatt melder imidlertid at det skal dreie seg om rundt 125 millioner euro, i underkant av 1,5 milliarder kroner. Dette skal være langt under den reelle verdien av de russiske datterselskapene.

Imidlertid fikk de betre betalt enn franske Renault, som solgte alle sine aktiva i landet til russiske myndigheter for den nette sum av en rubel. (NTB-AFP) NTB 19. mai.

At vestlige selskaper presses ut av Russland og må selge til spottpris er en gavepakke til russiske interesser som man ellers ønsker å svekke, og en styrkelse av et industrielt samarbeid østover, først og fremst Kina. Man gir fra seg markeder og fremtidige inntekter.

Sanksjonene vil ha varige konsekvenser for vestlig industri.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.