Kina hevder at de er blitt verdens største eksportør av biler etter å ha gått forbi Japan i løpet av årets tre første måneder. Dette melder BBC.
Offisielle tall viser at Kina eksporterte 1,07 millioner kjøretøyer under første kvartal i 2023, opp 58 % sammenlignet med første kvartal i 2022. Samtidig var Japans eksport av kjøretøyer på 954.185, rundt 6 % mer enn et år tidligere.
I fjor gikk Kina forbi Tyskland og ble verdens nest største bileksportør. Nå sier de altså selv at de er størst.
Ifølge Kinas General Administration of Customs eksporterte landet 3,2 millioner kjøretøyer i 2022, sammenlignet med 2,6 millioner fra Tyskland.
Kinas eksport ble styrket av etterspørsel etter elbiler og salg til Russland. Skiftet bort fra fossilt brensel har bidratt til fremveksten av kinesisk bilindustri.
Første kvartals eksport av nye energikjøretøyer (NEV), som inkluderer elbiler, økte med mer enn 90% sammenlignet med året før.
Teslas kinesiske arm, SAIC – eieren av MG-merket – og BYD, som støttes av den amerikanske veteraninvestoren Warren Buffett, er blant Kinas største eksportører av nye energikjøretøyer.
Elbilprodusenten til Elon Musk har et enormt produksjonsanlegg i Shanghai som eksporterer til regioner som Japan og Europa.
Teslas «gigafabrikk» er for tida i stand til å produsere 1,25 millioner kjøretøyer i året. Selskapet planlegger å øke kapasiteten ytterligere. I forrige måned begynte de å lage Model Y for eksport til Canada.
Kina har også sett eksporten til Russland øke etter starten av krigen i Ukraina. Vestlige land innførte da strenge handelssanksjoner mot Moskva. I fjor så kinesiske bilprodusenter som Geely, Chery og Great Wall sin markedsandel i Russland øke markant etter at rivaler som Volkswagen og Toyota forlot landet.
Kjøp «Sammenstøt mellom sivilisasjoner?» her!
Kjøp «Den døende borgeren» av Victor Davis Hanson som papirbok her og som ebok her!