Anwar Ibrahim-administrasjonens beslutning om å droppe en anke i en flere tiår lang kamp om hvorvidt ikke-muslimer kan bruke ordet «Allah» for å referere til Gud, har utløst en rasende reaksjon fra islamske grupper, inkludert de to største muslimske politiske partiene i Malaysia.

Anken kom etter en høyesterettsdom fra 2021, som tillot «Allah», og andre religiøse ord på arabisk, å bli brukt av ikke-muslimer i publikasjoner for utdanningsformål, da den nåværende opposisjonskoalisjonen Perikatan Nasional (PN) var ved makten, skriver The Strait Times.

Men innenriksminister Saifuddin Nasution Ismail presiserte på tirsdag at avgjørelsen skyldtes en mangelfull administrativ ordre utstedt av innenriksdepartementet for 37 år siden.

– Kuala Lumpurs høyesteretts avgjørelse ble tatt basert på en sivil og administrativ tilnærming, ikke fra et teologisk aspekt eller noe som involverer bruken av ordet «Allah», sa Datuk Seri Saifuddin, som også er sjefssekretær for statsminister Anwar’s Pakatan Harapan (PH) koalisjon, til journalister.

Han la til at innenriksdepartementet er i ferd med å formulere et «omfattende direktiv» om bruken av ordene «Allah», «Baitullah», «Solat» og «Kaabah» for å være i tråd med «interessene til det multietniske og multireligiøse samfunnet i Malaysia».

Meldingen om å trekke tilbake anken – som ble levert av riksadvokatens kammer 18. april, men som først ble kjent denne uken – har blitt kritisert av PN og islamske sivilsamfunnsgrupper.

– Vi er av den oppfatning at dette kan påvirke harmonien i det multietniske og religiøse samfunnet i dette landet, sa presidenten for Syariah Lawyers Association of Malaysia, Musa Awang.

Malaysia vil la ikke-muslimske skolebarn få spise under ramadan

Musa uttrykte skuffelse og oppfordret regjeringen til å gi en fullstendig forklaring, ettersom «det direkte påvirker muslimenes interesser» i Malaysia.

Dommer Nor Bee Ariffin, nå dommer i lagmannsretten, hadde i mars 2021 avgjort at et direktiv fra innenriksdepartementet fra 1986 som forbød bruk av ordene «Allah», «Kaabah» (islams helligste helligdom i Mekka), «Baitullah» (Guds hus) og «solat» (bønn) av ikke-muslimer var ulovlig og grunnlovsstridig.

Jill Ireland Lawrence Bill, en melanau-indianer fra den østlige delstaten Sarawak, gikk til sak etter at åtte CD-er som den kristne kvinnen hadde fått med seg fra Indonesia, ble beslaglagt av tollerne på flyplassen i 2008 fordi innholdet inneholdt ordet «Allah».

Selv om høyesterett i Kuala Lumpur avgjorde saken på grunnlag av den føderale grunnlovens bestemmelser om religionsfrihet og innenriksministerens manglende makt til å vedta et slikt forbud, insisterte Datuk Seri Anwar tirsdag kveld på at «denne kjennelsen er spesifikt for Sarawak» og ikke gjelder for andre delstater.

Umno-informasjonssjef Azalina Othman Said, de facto justisminister i Anwar-administrasjonen, insisterte tirsdag på at «mer grundig forskning» var nødvendig, og sa at ministre fra partiet ville ta opp saken i kabinettet onsdag.

Uttalelsen hennes gjenspeiler viktigheten av religiøse spørsmål i forkant av delstatsvalgene som involverer omtrent halvparten av Malaysias muslimske majoritetsvelgere. Valget blir allment sett på som en folkeavstemning om Awars PH-ledede regjering, som også teller en rekke partier fra de østlige delstatene Sabah og Sarawak som medlemmer.

PH vil trenge fortsatt støtte fra brorparten av ikke-malaysiske muslimske velgere, ettersom det fortsatt er tvil om hvorvidt regjeringspartner Umno kan stanse strømmen av malaysiske velgere til opposisjonspartiet PN, slik vi så ved parlamentsvalget i november.

PNs to hovedkomponenter, tidligere statsminister Muhyiddin Yassins Parti Pribumi Bersatu Malaysia og Parti Islam SeMalaysia (PAS) – det største enkeltpartiet i parlamentet – anklaget regjeringen for ikke å beskytte islam.

– Oppmuntrer regjeringen under Anwar Ibrahim til pluralisme som vil true islams hellighet? spurte Bersatus informasjonssjef Ashraf Mustaqim Badrul.

Malaysia: «Syndindustri» frykter at konservative islamister kan vinne valget

PAS’ nestleder for ungdomspartiet, Afnan Hamimi Taib, hevdet at regjeringspartiene «desperat prøvde å vinne støtte fra ikke-muslimer i forkant av delstatsvalgene», men var «likegyldige overfor følelsene til muslimer i Malaysia».

Høyesterettsdommen har opphevet et tre tiår langt regjeringsforbud mot at kristne kan bruke ordet «Allah» og de tre andre ordene i sine religiøse publikasjoner, og har slått fast at «det ikke finnes noen slik makt til å begrense religionsfriheten i henhold til artikkel 11».

Bills rettssak, som startet for 15 år siden, sammenfalt også med andre rettssaker som involverte bruken av «Allah», selv om den katolske ukeavisen The Herald til slutt ble nektet å oppheve innenriksdepartementets forbud mot å bruke ordet i 2013.

På høyden av begge rettssakene protesterte høyreorienterte grupper i Malaysia mot rettighetene til ikke-muslimer som bruker ordet «Allah». I 2010 ble 11 kirker og fem moskeer utsatt for brannbomber eller hærverk i forbindelse med kontroversen.

Kristne malaysiere hevder at de har brukt ordet «Allah» for å betegne Gud i århundrer i sin egen religiøse praksis. Kristne utgjør en betydelig del av befolkningen i de to malaysiske delstatene Sabah og Sarawak på Borneo, der de fleste menighetene bruker det malaysiske språket.

Noen sarawakiske aktivister og lovgivere har uttrykt støtte for å droppe anken.

Noen muslimske ledere har imidlertid hevdet at å tillate kristne å bruke ordet «Allah» kan føre til offentlig uro og forvirring. Ordet, sier de, oppfattes i stor grad av Malaysias muslimske samfunn som utelukkende å referere til den islamske guden.

Kristendommen, den tredje største religionen i Malaysia, praktiseres av 13 prosent av befolkningen. Muslimer utgjør nesten to tredjedeler av befolkningen på 33 millioner.

 

Document Forlag utgir Mattias Desmet. Kjøp boken her!

 

Kjøp Paul Grøtvedts bok!

 

Kjøp Jean Raspails roman «De helliges leir»!  Du kan også kjøpe den som e-bok.

 

Kjøp «Mesteren og Margarita»!

 

Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet»!  Du kan også kjøpe den som e-bok.

 

Kjøp e-boken av Kent Andersen her!

 

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som e-bok.


Kjøp «Den døende borgeren» av Victor Davis Hanson som papirbok eller som e-bok!

Kjøp «Den islamske fascismen» av Hamed Abdel-Samad fra Document Forlag.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.