Eirik Lae Solberg (H). Foto: Heiko Junge / NTB
Høyres Erik Lae Solberg slakter de rødgrønnes kostbare sykkelsatsning i Oslo. – Helt uten effekt, sier han. Men også Høyre vil ha fortsatt sykkelsatsning.
I VG går Høyre-politiker Erik Lae Solberg til frontalangrep på MDGs fremferd i Oslo.
Lae Solberg er Høyres byrådslederkandidat i hovedstaden, og ønsker nå å få byttet ut det rødgrønne byrådet MDG er en del av.
I dette byrådet har MDG hovedansvar for samferdselspolitikken i byen, en oppgave Solberg mener er skjøttet på en dårlig måte.
VG skriver:
Raymond Johansens byråd har brukt over 2,6 milliarder kroner på sykkelveier. – Men andelen som sykler har knapt økt, sier Høyres Eirik Lae Solberg.
Han mener sykkelsatsingen er en fiasko, og viser til statistikk fra Oslo kommunes statistikkbank.
Fra 5,9 til seks prosent
Utvikling i syklistenes andel av daglige reiser i hovedstaden, som Lae Solberg viser til, er ikke spesielt imponerende:
*I 2015, da Raymond Johansens byråd inntok ledelsen i Oslo rådhus, var syklistenes andel av daglige reiser i Oslo 5,9 prosent.
*I 2022 var andelen seks prosent, viser Oslo kommunes statistikkbank. Mange vil mene at en så minimal økning er nokså lite å betale 2,6 milliarder kroner for.
Noen vil kalle det uforsvarlig sløsing med fellesskapets penger, og etterlyse Riksrevisjonen.
Også Høyre vil ha sykkelsatsning
En del velgere hadde trolig håpet at Høyre ville skrote hele den nærmest rabiate sykkeltankegangen MDG har presset på byens innbyggere.
Men det viser seg at det Høyre ønsker, er bare en mer effektiv sykkelsatsning. Lae Solberg mener nemlig at kommunen må få mer sykkelbruk ut ut av pengene:
– Skal vi lykkes med å få flere til å sykle, må det fortsatt satses betydelige penger på dette, men vi er nødt til å se resultater, sier Lae Solberg.
Flere på sykkel, det er altså Høyres mål for Oslo. Hvor mange Høyre-velgere er egentlig klar over det?
Lae Solberg får i hvert fall støtte av Venstres Marit Vea i denne saken. Og Høyre og Venstre foreslår sammen noen konkrete grep for å få fart i sykkelbruken i Oslo, her er et par av dem:
*Fullføre et høykvalitets sammenhengende sykkelveinett
* Prioritere flere gater til syklister og gående.
Høyre og Venstre skal altså gå til valg på å realisere MDGs sykkelvisjoner på en mer effektiv måte enn det MDG selv har klart.
Mange borgerlige velgere ser utvilsomt for seg helt andre toner fra sine partier i hovedstaden. De ønsker rett å slett å bli kvitt hele dette sykkelgnålet og den hodeløse pengebruken det innebærer.
MDG-byråden: – Vil gjøre mye mer
MDGs samferdselsbyråd Sirin Stav er per i dag ansvarlig for milliardene som er svidd av på å oppnå så å si null økning i sykkelbruken i Oslo.
MDG har også «æren» for å ha fjernet ca. 5000 parkeringsplasser i hovedstaden, noe som har gjort hverdagen vanskeligere for innbyggere over hele byen. Noen annet av betydning er det vanskelig å se er oppnådd i så måte.
Stav erkjenner at det er langt til målet om at 25 prosent av reisene daglig skal være på sykkel innen 2025.
– Oslo er langt unna å være en god nok sykkelby, men vi er på vei. Jeg er helt enig i at det må gjøres mye mer for å legge til rette for syklister fremover, sier Stav til VG.
De borgerlige og MDG er skjønt enige, det må bli mer sykkelsatsning.
Utenom de indre kretser i politikk og presse er det neppe mange innbyggere som ønsker seg noe slikt. Dette er politisk korrekte drømmerier av verste sort, fjernt fra vanlige folks hverdag og virkelighet.
Her bør det derfor være mange velgere å hente for partier og politikere som griper anledningen, og sier klart og tydelig nei til hele dette underlig sykkeltankegodset.
Les også:
Oslo vant internasjonal sykkelpris: – Veldig stas, sier MDG-byråden
Velkommen til møte!
NY BOK! Bestill fra Document forlag:
Document Forlag utgir Mattias Desmet. Kjøp boken her!
Bestill også:
Kjøp «Et varslet energisjokk» her!
Kjøp flere gode bøker fra Document!
Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:
Husk å støtte Document: