Rundt 80 prosent av nye biler som selges i Norge er batteridrevne. Som et resultat er luften renere, gatene er roligere og rutenettet har ikke kollapset.
Slik åpner New York Times sin positive artikkel om Norges omfavnelse av elbiler. De fokuserer ikke så mye på at elbilene i Norge er fritatt for en hel haug av avgifter som gjør elbilene mer lønnsomme, særlig for velstående familier som ønsker seg to biler.
Avisen må dog motvillig innrømme at det finnes problemer med ustabile ladere.
Så er det tilbake til paradiset. De har besøkt en bensinstasjon i Bamble hvor det er flere ladere enn bensinpumper.
Men om sommeren kan køene bli lange, noe som frustrerer kundene.
Marit Bergsland, who works at the store, has had to learn how to help frustrated customers connect to chargers in addition to her regular duties flipping burgers and ringing up purchases of salty licorice, a popular treat.
“Sometimes we have to give them a coffee to calm down,” she said.
På sin egen hjemmeside har Circle K listet opp ni mer eller mindre idiotiske tips om hva man kan gjøre mens man venter på at bilen blir ferdig ladet, på en halvtime eller to, som de skriver. Typisk nok illustrert med en mørkhudet mann og en hvit kvinne.
Uansett: For NYT er Norge et observatorium for å finne ut hva elbil-revolusjonen vil bety for miljøet, arbeiderne og livet generelt. Tross alt avsluttes salget av fossile biler i 2025.
NYT mener innføringen av elbiler har mange positive virkninger, bortsett fra enkelte problemer som allerede er nevnt.
Oslo har blitt betydelig renere, skrives det. At butikkene i sentrum går konkurs og gamle eller funksjonshemmede folk ikke kan parkere utenfor hjemmene sine, nevnes ikke.
Some lawmakers and corporate executives portray the fight against climate change as requiring grim sacrifice.
Men dette stemmer ikke, får NYT Christina Bu seg til å si.
– With E.V.s, it’s not like that. It’s actually something that people embrace.
Ikke så merkelig at Bu mener dette. Hun er tross alt generalsekretær i Norsk elbilforening.
Litt senere skriver de at mange innbyggere i Oslo foretrekker å komme seg rundt med sykkel.
Jeg elsker å sykle. Men man kan ikke sykle guttungen til en bortekamp eller bruke sykkelen til IKEA eller en vanlig handletur for å kjøpe mat til familien.
NYT fortsetter å fokusere på det positive, det er ingen vits i å sitere alt. De velger sine intervjuobjekter med omhu, og MDG dukker opp gjennom Sirin Hellvin Stav, som rekker å kritisere oljenæringen, som holder vår økonomi kunstig i live.
Nettselskapet Elvia nevnes. Dette er det samme selskapet som nektet Nammo nok strøm til å produsere ammunisjon til Ukraina, siden TikTok ble prioritert.
Kinderegget fra helvete, som skader industrien, forsvarsevnen og Norges anseelse i Nato
Negative kommentarer
I kommentarfeltet er ikke folk spesielt imponerte, og peker på en rekke forskjeller mellom Norge og USA.
Én påpeker det enkle faktum at i Norge finnes det mindre enn 3 millioner registrerte biler. I USA er antallet over 290 millioner.
En annen kommentar viser en leser som åpenbart er godt informert.
And Norway’s power grid is fueled by a bounty of hydro, which — even after plugging in Germany and via its auction mechanism, raising the price of electricity for Norwegians, too — is unique.
So yes, applaud Norway, but let’s not pretend this is a green pathway that many — or any — other nations can follow.
Det er noen som peker på at vi nordmenn er rike nok til å ha råd til en elbil. Mange peker på hvor latterlig det er å sammenligne USA med Norge.
This article is infuriating! Comparing the US to Norway is a joke, a dishonest joke.
The nytimes and most of it’s readers love to compare the evil US to Norway, Sweden, Denmark, or any other small, homogeneous country when it suits their needs (read ‘universal healthcare,’ ‘homelessness,’ etc. etc.). This is a false comparison, to say the least.
Det er i skrivende stund 1071 kommentarer på artikkelen, og nesten alle er negative. Selv elbileiere kommer med kritiske bemerkninger, og snakker om frykten for å gå tom for strøm, noe som beskrives som «infrastruktur-angst».
Også Stav blir kritisert som ekstremist, selvsagt nokså treffende.
New York Times forsøker å skape en illusjon av at å endre alt til elektrisk, kun fører med seg få problemer. Men de som nå har elbiler, har valgt dette selv, ofte fordi det passer deres behov, og selvsagt på grunn av at man slipper unna mengder av skatter og avgifter.
Hvordan blir dette om to år for en familie på landsbygda som plutselig trenger en ny bil?
Det er innlysende at staten vil gjeninnføre avgifter på elbiler når dette er de eneste bilene som er tilgjengelige. Staten får aldri nok penger, og kommer til å fortsette å ese ut.
Selv leserne i venstreliberale New York Times forstår galskapen.
Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som e-bok.