George Russells spådom etter Bahrain om at Red Bulls RB19-rakettskip av noen formel 1 biler kunne vinne hvert løp i 2023, viser ingen tegn til å bli avkreftet.

Det er selvsagt til irritasjon for rivalene som hadde varierende ambisjoner om å utfordre dem før sesongen begynte.

Men utsiktene til at Max Verstappen skal dominerer denne sesongen, ser ut til å ha blitt satt på vent på bakgrunn av formen til lagkameraten Sergio Perez.

Etter å ha vunnet lørdagens sprintløp, det første av seks planlagte for sesongen, ble meksikaneren den første mannen til å vinne Aserbajdsjans Grand Prix to ganger.

Regjerende verdensmester Verstappen hadde en noe blandet helg.

Det var snakk om at han ikke ønsket å konkurrere etter å ha fylt 30 (han er for tiden 25 og har kjørt i F1 siden han var 17), og han utbasunerte sin frustrasjon og regelrett fordømte det nye konseptet. Verstappen foreslo at baronene i F1 må gå tilbake til det gamle formatet som ikke inneholder «kunstig underholdning».

Kan det være at han, som Ayrton Senna og Michael Schumacher, er ukomfortabel med en rask lagkamerat?

Han likte absolutt ikke at Russell gjorde mot ham, det vi har sett ham dele ut til rivaler tidligere, i løpet av de første svingene i sprintløpet.

Da engelskmannen senere forsøkte å be om unnskyldning for hendelsen, gjorde Verstappen følelsene sine klare, kom med flere skjellsord til Russell, og lot ham vite at hendelsen ikke ville bli glemt.

Noen snakker om at han har modnet siden han vant sin første tittel, men hans insistering på å risikere bilen sin til tross for at han var i en posisjon hvor han ikke kunne vinne, reiser tvil blant flere.

Formel 1 vil nekte førerne å knele for BLM

Den som kunne ha vært flue på veggen for å høre hva Verstappen hadde å si etter at han avsluttet 2.137 sekunder etter Perez i mål, men trøstet seg med at han hadde redusert poengtapet (25 for seier, 18 for andre) ved å ta et ekstra poeng for å sette den raskeste runden, bare for å oppdage at han hadde blitt slått av en annen sjåfør helt mot slutten av løpet: George Russell …

For andre Grand Prix på rad var det kontroverser som involverte publikum. Etter det australske løpet tidligere i april kom noen tilskuere inn i forbudte områder og havnet på racerbanen før arrangementet offisielt var over.

I Baku åpnet FIA-tjenestemenn pit lane for tidlig, tilsynelatende uvitende om at Alpines Esteban Ocon, etter å ha forsøkt å kjøre så lenge som mulig etter å ha startet fra pit lane på et sett med harde dekk, trengte å gå i pit på den siste av de 51 rundene. Lagene må bruke to forskjellige dekkblandinger i løpene.

Franskmannen ble dermed konfrontert med folk som sto foran ham på veien inn til pit.

Fotografer ble feilaktig og for tidlig gitt sin vanlige tilgang til pitlane og fototårnet ved pitmuren for å ta bilder etter løpet.

All motorsport i disse dager er uendelig mye tryggere enn den pleide å være, ikke bare i de superfarlige femti-, seksti- og syttiårene, men også det mer opplyste åtti- og nittitallet. Sist søndag var det imidlertid 29 år siden Roland Ratzenberger døde på Imola, og dagen etter døde Senna.

På den tiden trodde alle at F1 var så trygt som det kunne bli. Tragisk nok var det ikke det.

Det er fortsatt en veldig lang vei å gå, men dagens biler er så sikre som noen av de beste ingeniørene i verden vet å lage dem. Men sporten må også være ekstra oppmerksom på farene som kommer med rutinemessige prosedyrer.
Kjøp Jean Raspails roman «De helliges leir»!  Du kan også kjøpe den som e-bok.

 

Kjøp Paul Grøtvedts bok!

 

Kjøp «Mesteren og Margarita»!

 

Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet»!  Du kan også kjøpe den som e-bok.

 

Kjøp e-boken av Kent Andersen her!

 

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som e-bok.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.