EU-parlamentet og Det europeiske rådet er enige om å avkarbonisere luftfartssektoren.
Forhandlerne kom til en foreløpig politisk enighet om regler som tar sikte på å avkarbonisere luftfartssektoren og skape like konkurransevilkår for bærekraftig lufttransport.
Reglene tar sikte på å øke både etterspørselen etter og tilbudet av bærekraftig flydrivstoff, samtidig som det skal bli like konkurransevilkår i hele EUs lufttransportmarked.
Det ble enighet om blant annet at minst 2 prosent av flydrivstoffet må være fossilfritt og bærekraftig innen 2025, og minst 70 prosent må være det samme innen 2050, ifølge en pressemelding fra Det europeiske rådet.
Viktige elementer i avtalen er blant annet at leverandører av flydrivstoff må sikre at alt drivstoff som gjøres tilgjengelig for flyoperatører på flyplasser i EU, inneholder en minimumsandel SAF (sustainable aviation fuel, eller grønt drivstoff på norsk) fra 2025 og, fra 2030, en minimumsandel syntetisk drivstoff, der begge andelene øker gradvis fram til 2050.
Fastsettelse av en overgangsperiode som gjør det mulig for drivstoffleverandører å nå innblandingsmandatet for SAF uten å påvirke det samlede utslippsnivået.
Vil bruke giftig gass som drivstoff i båtmotorer for å redusere klimautslipp
Forpliktelse for luftfartøyoperatører til å sikre at den årlige mengden flydrivstoff som tankes på en gitt flyplass i EU, utgjør minst 90 % av det årlige behovet for flydrivstoff, for å unngå utslipp knyttet til ekstra vekt som følge av tanking.
Innføring av muligheten for vedkommende myndigheter i medlemsstatene til å innvilge unntak fra bestemmelsene om tanking for visse flyvninger i tilfelle alvorlige og tilbakevendende driftsvansker
Opprettelsen av en EU-merkeordning for miljøytelse for luftfartøyoperatører som bruker SAF, vil hjelpe forbrukerne til å ta informerte valg og vil fremme grønnere flyreiser.
Den foreløpige politiske enigheten skal nå formelt godkjennes.
Fra Det europeiske rådet sin side har det svenske formannskapet til hensikt å legge fram teksten for medlemslandenes representanter så snart som mulig med sikte på formell godkjenning på et av de kommende rådsmøtene.
ReFuelEU Aviation-initiativet er en del av «Fit for 55»-pakken. Pakken, som ble lagt fram av Europakommisjonen 14. juli 2021, har som mål å gjøre EU i stand til å redusere sine netto klimagassutslipp med minst 55 % innen 2030 sammenlignet med 1990-nivåene og oppnå klimanøytralitet i 2050.
Kjøp Jean Raspails roman «De helliges leir»! Du kan også kjøpe den som e-bok.
Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet»! Du kan også kjøpe den som e-bok.
Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som e-bok.