Kristent Ressurssenter har gjennomført en grundig gjennomgang av norske skolebøker, for å undersøke hva elever på barneskolen lærer om såkalt skeiv teori, kjønnsidentitet og seksuelle preferanser preget av LHBT-ideologien. Resultatene beskrives som «sjokkerende».

– Dette har til tider vært veldig tungt stoff å jobbe med. Noe av det jeg har lest har sjokkert meg veldig, og jeg tror ikke foreldre er klar over dette, sier prosjektleder i Kristent Ressurssenter, Truls Olufsen-Mehus, til Dagen.

Onsdag lanserte noen aktører fra Kristent Ressurssenter (KR) nettsiden skeivteori.no. Målet er å eksponere hva barna lærer om temaet på skolen. Olufsen-Mehus mener at skolebarn ned i åtteårsalderen blir utsatt for for radikal ideologisk påvirkning i grunnskolen.

I første omgang offentliggjør KR funnene i naturfags- og samfunnsfagbøker for norske 3. -og 4.-klassinger.

Naturfagsboken «Solaris» for 3. og 4. klasse. Her kan man blant annet lese om «prinsesse Ivar og vennene på fest».

Doc-TV: Er kjønnsideologien endestasjonen for woke?

– Oppfordres til å være hva de vil

– Det verste jeg fant var i «Lærerveiledningen» til Aschehoug for 3.–4. klasse. Der står det om kjønn at barna skal vite at «de kan være hva de vil og at det finnes mange alternativer». Det synes jeg er så drøyt, sier Olufsen-Mehus, som også er KrF-politiker i Finnmark.

Barn ned i åtteårsalderen blir undervist i at man kan velge sitt eget kjønn.

Nettsiden dokumenterer at noen lærebokforlag har samarbeidet med Fri – foreningen for kjønns -og seksualitetsmangfold om kjønnsidentitet. Dette er en organisasjon som blant annet promoterer polygami.

Samme naturfagsbok anbefaler skolebarna å se YouTube-videoen «Gender Explained» fra CBC Kids News, hvor en lege som gratulerer nybakte foreldre med nyfødte gutter eller jenter. Legen blir så irettesatt av en ung jente som mener legen tar feil.

– Kroppsdelene du ble født med dikterer ikke alltid hvilket kjønn du er, sier jenta.

– Når jeg ikke trodde at det kunne bli verre, så blir det verre. Det er helt utrolig at dette er anbefalt stoff, sier Olufsen-Mehus, og fortsetter:

– Dette er langt utover det læreplanen sier at barna skal lære.

Leder for grunnskole Aschehoug, Thor Kristensen, hevder at de følger læreplanen, og nevner kompetansemålene i naturfag for 4. trinn hvor det står: «Mål for opplæringen er at elevene skal kunne samtale om likheter og ulikheter mellom kjønnene, om kjønnsidentitet og om menneskets reproduksjon.»

Enkelte lærebøker fra Cappelen Damms har lignende materiale, blant annet forlagets naturfagbok for 4. trinn. Her blir niåringene bedt om å svare på spørsmålet «Hva er det som gjør at akkurat du føler deg som gutt, jente eller ingen av delene?»

Forlagssjef for grunnskolen i Cappelen Damm Utdanning, Fride Bergem, skriver i en e-post til Dagen at de vurderer at det er viktig å snakke om kjønnsidentitet men små barn, og at tematikken er et kompetansemål helt ned i 2. trinn.

Ifølge Olufsen-Mehus finnes såkalt «skeiv teori» også i fagene norsk, engelsk og KRLE. Målet med den nye nettsiden er at foreldre skal kunne få oversikt over hva barna faktisk lærer på skolen.

På denne måten håper Olufsen-Mehus at man kan få satt i gang en offentlig debatt om skeiv teori.

– Det har vi ikke hatt enda, dette har bare skjedd. Samfunnet vårt trenger en ordentlig samtale om hva kjønnsidentitet er og hvordan vi ønsker at dette skal formidles til våre barn, sier Truls Olufsen-Mehus.

Les også:

Foredrag om transbevegelsen ved UiT møter motstand

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.