Fylkesleder Frank, FrP Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Vegdirektoratet sier at bompengeselskapene nå kan kreve et ekstra månedsgebyr for bruk av bombrikke. Det kan koste norske bilister opp i mot 200 millioner kroner i året.
Det gis nå grønt lys for enda et finurlig påfunn som kan øke kostnadene for bilistene. Også denne gangen er det bomstasjonene det handler om.
FrP.no skriver om saken, og beretter at Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsmann, Frank Sve, reagerer kraftig på at regjeringen nå vil tillate en avgift for å bruke bompengebrikke. Han kaller det en skatt for å få lov til å betale bompenger.
– Det er ikke grenser for hvilke skatter, avgifter og bompengebelastning dagens regjering påfører bilistene og næringslivet. Den nye «brikkeavgifta» er en ren ekstraskatt for bilistene som medfører opptil 200 millioner i tilleggsskatt årlig, sier Sve.
Bombyråkratiet eser ut
FrP-politikeren viser til at det nye gebyret vil gå til administrasjon av bombrikke-selskapene, og ikke til nedbetaling av bompengegjelden.
– Hvorfor skal bilistene betale en ekstraskatt slik at bompengesjefene skal øke millionlønnen sin, og bombyråkratiet skal ese ut? Det er i dag fem bompengesjefer, og det er minst fire for mange. Jeg utfordrer samferdselsministeren til å innføre ett nasjonalt bomselskap for å få ned kostnadene, og kan garantere FrPs støtte i Stortinget til et slikt forslag.
Ønsker ett nasjonalt bompengeselskap
Sve peker på at FrP reduserte antallet bompengeselskaper fra 60 til 5 når de satt i regjering.
Likevel er det fortsatt 5 slike selskaper, der lederne alle har millionlønn. FrP-politikeren ønsker nå ett felles bompengeselskap for hele landet.
– Den eneste grunnen til å ha mange selskaper, er om det får ned kostnadene som følge av konkurranse. Det er ingen konkurranse om å få ned bompengene, og tiden har kommet for å innføre ett bompengeselskap.
FrP er blitt kritisert for ikke å gjøre mer for å fjerne bomavgifter mens partiet satt i Solberg-regjeringen.
Fra partiets side er det påpekt at situasjonen ville vært enda verre om ikke FrP hadde hatt den innflytelsen man hadde, log at partiet tross alt var i mindretall i en ellers temmelig bilfiendtlig regjering.
Les også:
Kolossale kostnadsøkninger for bilister i 2022, og mer kommer
Bestill fra Document forlag:
Kjøp «Et varslet energisjokk» her!
Kjøp flere gode bøker fra Document!
Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:
Husk å støtte Document: