EU-parlamentet i Strasbourg. Foto: EU

EU-parlamentet har i Strasbourg tirsdag med nesten to tredjedelers flertall (413 for, 167 mot, 57 avstående) vedtatt nye og omfattende regler med tanke på ytterligere senkning av unionens utslipp av klimagasser.

EU skal blant annet tvinge flere sektorer til å betale avgift på utslippene av CO2, som unionen innen 2030 tar sikte på å redusere med 62 prosent sammenlignet med 2005-nivået, melder Reuters.

Kraftverk og industribedrifter betaler allerede CO2-avgift for sine aktiviteter, og fra 2024 skal det samme skal gjelde transportsektoren.

Under the upgrade, factories will lose the free CO2 permits they currently receive by 2034, and shipping emissions will be added to the CO2 market from 2024.

Fra 2026 skal EU også innføre en såkalt karbontoll på import av varer som er fremstilt med CO2-intensiv produksjon, som stål, sement, aluminium, kunstgjødsel, strøm og hydrogen.

Hensikten skal være å forhindre europeisk industri i å flytte ut:

The carbon border levy aims to prevent EU industries being undercut by more-polluting foreign competitors, removing the temptation for EU firms to relocate to regions with lax environmental rules.

For å innføre denne nye klimapakken er EU avhengig av at medlemsstatene godkjenner den.

The laws still need final approval from EU countries, who will assess them in the next few weeks.

That approval is usually a formality that waves through pre-agreed deals – but the process was upended last month when Germany lodged last-minute opposition to another policy to phase out fossil fuel-powered cars.

Systemet for handel med utslippsrettigheter sies å være et briste eller bære for EUs utslippsmål:

Peter Liese, Parliament’s lead negotiator on the emissions trading system (ETS) reform, said the success of the carbon market would make or break Europe’s CO2-cutting goals.

«For the climate, the ETS alone is more important than all the other files together,» he told Reuters.

Unionens neste planlagte skritt er å innføre et marked for utslippsrettigheter for privatbiler og boliger også:

Lawmakers also backed plans to launch a new EU carbon market covering emissions from fuels used in cars and buildings in 2027, plus a 86.7 billion-euro EU fund to support consumers affected by the costs.

 

Toppøkonom: Klima­politikken ødelegger tysk industri

 

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som ebok her!

 

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.