Singapore akselererer sin satsing på en renere offentlig bussflåte.
Republikken har nettopp utlyst en anbudskonkurranse for 400 elektriske busser som skal leveres fra slutten av 2024. Dette er en del av en plan om å erstatte halvparten av Singapores flåte på nær 6000 dieseldrevne offentlige busser med elektriske busser innen 2030.
Dette er gode nyheter for busspendlere, som eksponeres for hovedtyngden av forurensningen når de venter på bussholdeplasser over hele øya dag ut og dag inn.
Ifølge en studie finansiert av National Research Foundation utsettes busspendlere for 3½ ganger mer svevestøv enn andre. På veien produseres disse forurensende stoffene hovedsakelig av bilmotorer, særlig store dieseldrevne motorer som dem som brukes i busser.
Ifølge LTA produserer elektriske busser kun halvparten så mye utslipp som dieselbusser. Dette er etter at det er tatt hensyn til utslippene fra kraftstasjonene, som ligger langt fra befolkningssentrene. Det betyr at utslippsreduksjonen er størst der det betyr mest: ved bussholdeplassene.
Men å gå over til elektrisk drift har flere baksider, og en av dem er kostnader.
Elektriske busser koster i snitt 40 % mer enn dieseldrevne. De kostbare lithiumbatteriene vil måtte byttes, og vedlikehold av elektriske busser er mer avansert og dermed dyrere.
Det er også en annen kostnadsfaktor å ta hensyn til. Elektriske busser har lavere passasjerkapasitet. På grunn av de store batteriene har hver enetasjes elbuss plass til 28 sittende og 52 stående passasjerer, mot 35 sittende og 56 stående i en vanlig dieselbuss.
DNB blant flere banker som får klage fra urfolk i Australia på grunn av lån til gassprosjekt
Siden elektriske kjøretøy har mer sofistikerte elektroniske komponenter, krever det teknikere med høyere sertifisering, som det koster mer å ansette.
Reparasjoner kan også bli drastisk dyrere hvis batteriene er skadet. I mars rapporterte Reuters at bilforsikringsselskaper i Europa og USA avskrev elbiler med batteriskade fordi batteriene var vanskelige å reparere. Og fordi erstatningskostnadene er for høye, ender forsikringsselskapene opp med å avskrive hele bilen.
Det er også et spørsmål om elektriske busser er i stand til å vare i 17 år, slik dieselbusser i Singapore gjør. Dieselkjøretøy har vist seg å være robuste arbeidshester hvis de vedlikeholdes godt. Men vi vet mindre om de elektriske utgavene. Shenzhen i Kina har for eksempel en flåte på rundt 17.000 elektriske busser som kun kjøres i åtte år før de skrotes.
Andre ukjente faktorer inkluderer kostnadene for elektrisitet med høyere etterspørsel, og kostnadene ved å oppgradere strømforsyningsinfrastrukturen for å imøtekomme den høyere etterspørselen.
Stigende drivstoffkostnader var en av grunnene til at komprimert naturgass (CNG)-busser ikke ble tatt i bruk etter SBS Transits første flåte på 12 busser. Obligatoriske sikkerhetskontroller etter en dødsbrann i en CNG-buss eid av et privat transportselskap økte kostnadene. Utilstrekkelig infrastruktur for påfylling hjalp heller ikke.
Til syvende og sist kan elektriske busser være en velsignelse for operatørene fordi de er billigere i drift, men de vil koste mer i løpet av levetiden – hovedsakelig på grunn av de høyere prisene og, i Singapores tilfelle, behovet for utskiftning av batterier.
Kjøp Paul Grøtvedts bok!
Kjøp «Et varslet energisjokk»!
Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet»! Du kan også kjøpe den som e-bok.
Kjøp Jean Raspails roman «De helliges leir»! Du kan også kjøpe den som e-bok.
Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok eller som e-bok!