Tirsdag åpnet FREYR Battery sin pilotfabrikk i Mo i Rana på et stort event, og det markerte startskuddet for FREYR Batterys såkalte kommersialisering, basert på tung offentlig subsidiering. Det var taler, store ord om Norge som batterinasjon og grønn industrialisering – og både statsminister Jonas Gahr Støre, WEF-president Børge Brende og næringsminister Jan Christian Vestre kom med videohilsen til de fremmøtte, hvor Støre lovet et nytt industrieventyr for Norge, og Vestre lovet en elektrifisert verden «drevet av batterier».
Det er altså ikke selve batterifabrikken «Giga Arcitc» som er åpnet, men et «første kapittel» i form av et såkalt Customer Qualification Plant (CQP). Dette er en demonstrasjons-produksjonslinje, like stor som en normal produksjonslinje i kommersiell drift. Målet er å skape prøvesalg for kunder, teste ut ulike materialer og fungere som en treningsplass for ansatte – så hvis og når gigafabrikken starter opp, er alle parter godt forberedt.
Adm.dir. Tom Einar Jensen understreket i sin tale hvor gigantisk oppgaven er å elektrifisere hele verden for å redde klimaet, og hvor mye det haster med å bygge en nær endeløs rekke gigafabrikker på noen få år, for uten batterier blir det ikke noen energiomstilling vekk fra hydrokarboner. Han slo igjen fast at denne ekstreme hastverksomstillingen ikke gjøres gjennom private investorer, og derfor må myndighetene forplikte seg til en «massiv offentlig innsats» i form av subsidier for å sikre driften og tiltrekke private investorer.
Jensen hyllet Biden-regimets Inflation Reduction Act, hvor over 4000 milliarder kroner skal brukes på klimasubsidier, og EUs svar i form av «Net Zero Industry Act» og «Critical Raw Materials Act». Uten slike massive mengder offentlige penger ville ikke de private profitørene satse på dette, men alle kommersielle parter forsikrer at de gjør dette for miljøet, og ikke for pengene. På eventet annonserte også Tom Einar Jensen en ny koalisjon mellom FREYR Battery og Glecore, Caterpillar, Siemens og Nidec.
Heller ikke denne gang ble det nevnt hvor råvarene til batteriene skal komme fra, hvor og hvordan de skal mines ut og fraktes til Norge på en karbonfri måte, eller hvordan høykostlandet Norge, som la ned sin siste batterifabrikk i 1995, noensinne skal klare å konkurrere med lavkostland i Østen som allerede har råvarene og enorme teknologiske forsprang på å bygge batterier.
Eventet ble streamet til 670 live-seere. Det eneste som manglet, var å vise frem et eneste lite batteri produsert i Norge. Men det kommer, og det blir stort, ifølge Tom Einar Jensen. Vi får se. Én ting er sikkert: Det kan ikke kalles lønnsomt så lenge man krever subsidier. Da er det skattebetalerne som betaler og tar risikoen for at FREYR Battery skal leke butikk.
Kjøp «Et varslet energisjokk» her!
Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som ebok her!