Maltas energiminister Miriam Dalli snakker med Spanias minister for det økologiske skiftet Teresa Ribera i Brussel den 28. mars 2023. Bak til høyre Sverige energiminister Ebba Busch. Foto: Virginia Mayo / AP / NTB.

EU-rådet har tirsdag vedtatt å forby salg av nye biler med bensin- og diesel­motorer fra 2035, slik unionen opprinnelig hadde kommet frem til før Tyskland nølte med å samtykke i siste liten.

Vedtaket ble fattet mot Polens stemmer, mens Italia, Bulgaria og Romania avstod fra å stemme, melder Euronews.

The deal was made official during a meeting of energy and transports ministers in Brussels on Tuesday morning, where the regulation was given the very final approval.

Dermed har EU rodd i land et vedtak som var viktig for den «klima­nøytrale» unionens fremtid. Tyskland stanset prosessen med stadfestelse for å få på plass et unntak for forbrennings­motorer som går på e-fuel, som tilfreds­stiller kravene til «klima­nøytralitet».

De færreste tror at e-fuel, som det krever store mengder strøm fra «fornybare» kilder å produsere, virkelig vil bli særlig mye benyttet som drivstoff for biler.

Tysklands trenering har ikke desto mindre sådd tvil om hvorvidt den politiske enigheten om bensin- og dieselforbud fra 2035 virkelig blir en realitet, gitt at tolv år er svært lenge i politikken.

Tysklands transport­minister er nøye med å understreke at klima­politikken er teknologi­nøytral:

«The way is clear: Europe remains technology neutral,» Volker Wissing, Germany’s transport minister, said in reaction to the news.

Uttrykket ble også benyttet av Italias tidligere klima- og energi­minister Roberto Cingolani, og Italia har på sin side presset på, hittil forgjeves, for at også biobrensel måtte være tillatt i forbrennings­motorer.

 

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som ebok her!

 

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.