Tett med biler på tysk autobahn, her ved Mellendorf. Foto: Peter Steffen/dpa via AP
EU og Tyskland opplyser at de omsider skal ha kommet til enighet om utfasing av såkalte fossilbiler. Men avtalen bygger på omstridte forutsetninger, og kan lett vise seg å være et rent skuebrød.
Tyskland er en typisk bil-nasjon, der millioner av biler daglig frakter millioner av mennesker over store strekninger på landets omfattende veinett. Bilen er en helt avgjørende del av landets samferdsel.
Derfor har det ikke vært så enkelt for landets myndigheter å gå med på press fra EU om å fase ut biler som går på bensin og diesel, såkalte fossilbiler.
For de fleste tyske politikere innser at en bilpark som den tyske kan ikke uten videre kan erstattes med millioner av elbiler, basert på det som må være et astronomisk antall nye ladestasjoner over hele landet. Dessuten må alt dette drives med enorme strømmengder ingen helt vet hvor skal komme fra.
Likevel har altså EU presset på for at det skal være slutt på såkalte fossilbiler i Tyskland om få år. Tyske politikere er livredde for å bli oppfattet som motstandere av «det grønne skiftet», men vet altså at EUs planer er en ren utopi. Man har med andre ord havnet i litt av en skvis.
Nå opplyses det imidlertid at dette skal være «løst».
NTB-AFP-DPA melder om saken:
EUs klimakommissær Frans Timmermans skriver på Twitter at det er oppnådd enighet om framtidig bruk av det som kalles e-drivstoff.
Dette er en type syntetisk drivstoff som Document nylig har omtalt, se sak under.
Ifølge Tysklands samferdselsminister Volker Wissing vil det fortsatt være mulig å registrere biler med forbrenningsmotorer etter 2035, forutsatt at de utelukkende bruker CO2-nøytralt drivstoff.
Denne avtalen bygger altså på en del svært tvilsomme forutsetninger, nemlig at et nytt syntetisk drivstoff skal komme på banen og fullt ut erstatte nåværende bensin og diesel. Det kan vise seg å være en illusjon.
Når det så trolig viser seg at dette drivstoffet ikke blir en realitet slik det per i dag snakkes (fantaseres) om, så faller også forutsetningene for avtalen, og Tyskland vil måtte fortsette som før med en samferdsel basert på normale bensin- og dieselbiler.
Så kan man alltids lage en ny avtale om at fossilbiler skal utfases innen… 2055?
Les også:
Bestill fra Document:
Kjøp «Et varslet energisjokk» her!
Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:
Husk å støtte Document: