En luksusbil av merket Audi A8 står parkert med motoren i gang utenfor den tyske statsministerens kontor i Berlin den 20. november 2019. Foto: Michael Sohn / AP / NTB.

Prosessen med å stadfeste EUs planlagte forbud mot salg av nye biler med forbrenningsmotor fra 2035 strandet nylig uventet fordi både Tyskland, Italia, Polen og Bulgaria signaliserte at de ikke ville støtte forbudet i en avstemning i EU-rådet, som dermed ikke ville fått det nødvendige flertall.

Mens de tre sistnevnte landene er standhaftige i sin avvisning av forbudet, har Tyskland signalisert at forbrenningsmotorer fremdeles bør være tillatt etter 2035, fordi de også kan gå på såkalt e-fuel som tilfredsstiller kriterier for «klimavennlighet».

For å komme Tyskland i møte på dette punktet, og sikre det nødvendige flertallet, har EU-kommisjonen nå derfor utarbeidet en plan for å tillate salg av nye biler med forbrennings­motor etter 2035 – under den forutsetning at de bare kan gå på e-fuel.

Det melder Reuters, som har sett et utkast til et slikt revidert forbud.

Such vehicles would have to use technology that would prevent them from driving if other fuels are used, the draft said.

The proposal could offer a route for carmakers to keep selling combustion engine vehicles after 2035, the date when a planned EU law is set to ban the sale of new CO2-emitting cars.

For EU – som har lagt ned betydelig tid, energi og prestisje i å få en slutt på bruk av bensin og diesel som drivstoff i biler – er det en prioritert oppgave å få rodd saken i land, og det var derfor en strek i regningen da Tyskland fikk kalde føtter i tolvte time.

Spørsmålet er dermed om den reviderte planen går hjem hos den tyske regjeringen.

Ifølge Reuters’ kilder er tyskerne fortsatt skeptiske, for EUs plan om å tillate forbrenningsmotorer som bare kan gå på e-fuel, ville fremkalle behov for helt ny teknologi, som dermed må utvikles – mens hensikten var å redde en eksisterende teknologi der Tyskland er helt i fronten.

Two sources familiar with the matter said the Commission’s condition that cars must be able to recognise CO2-neutral fuels from fossil fuels was problematic for Germany because it would largely force automakers to develop new engines.

German Transport Minister Volker Wissing did not want to completely reject the Commission’s proposal, but rather make some improvements to it, the sources told Reuters.

Torsdag skal EU-kommisjonen og Tyskland forsøke å komme til enighet, mens den europeiske bilbransjen holder pusten.

E-fuel, som lages ved hjelp av CO2 og hydrogen som er fremstilt med strøm fra fornybare kilder, produseres ennå ikke i stor skala, opplyser Reuters.

Det er dessuten tvilsomt om produksjonen kan økes radikalt på få år, og e-fuel er mest sannsynlig et fikenblad som skal tildekke at mange tviler på at Europa til syvende og sist vil slutte å produsere nye bensin- og dieselbiler fra 2035.

Den italienske regjeringens krav om at fremtidens motorer også må kunne gå på biofuel, ser kommisjonen for øvrig ut til å ignorere, skriver Corriere della Sera. Hvis Tyskland ombestemmer seg, er ikke Italias stemmer nødvendige.

 

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok eller som e-bok!

 

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.