Byråd for miljø og samferdsel Sirin Stav (MDG) jobber for enda mer ekstremisme i hovedstaden. Foto: Terje Pedersen / NTB

Bystyret i Oslo vil ha en fartsgrense på 20 kilometer i timen på en del veier. MDG har lenge gått inn for ideen, men forslaget er avhengig av godkjenning fra regjeringen før det kan innføres.

Tanken om 20 kilometers fartsgrense er presset frem under påskudd av å være til beste for barna.

Men det er ikke lagt frem noen dokumentasjon på alvorlige trafikkulykker med barn involvert, der en fartsgrense på 20 km/t ville spilt en rolle.

Fra MDGs side forklares påfunnet slik:

– Oslo skal være barnas by, og det skal være trygt å gå eller sykle til skolen. Jo høyere fart, jo større risiko for ulykker og store skader er det, sier Miljø- og samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG) til NRK.

Noen ulykkesstatistikk som kan gi dette utspillet noen form for fornuftig innhold, fremlegges ikke.

Det er i det hele tatt knapt alvorlige trafikkulykker med barn som ofre i hovedstaden. Mange vil reagere på MDGs kyniske bruk av barn for å rettferdiggjøre det som i realiteten er et ekstremt ytterpartis krig mot bilen.

Sirin Stav har gjentatte ganger utmerket seg ved sin syltynne kompetanse og sin lettvinte innstilling i saker hun er satt til å ha ansvar for. Nå får Oslos befolkning servert nok et eksempel på dette.

20 kilometer i timen er svært, svært lav hastighet for en bil, det er middels fart for en tråsykkel. Man kan undres over om byråd Stav og bystyrepolitikerne som støtter forslaget, har noe begrep om hva 20 km/t innebærer.

MDG har vært i fritt fall på meningsmålingene, og har per i dag svært lav oppslutning blant velgerne. Folket ønsker ikke samfunnsnedbrytende MDG-politikk.

Det kan virke som om partiet har innsett at dette er deres siste måneder med innflytelse i norsk politikk, og at de nå prøver å utrette mest mulig skade på den samferdselsstrukturen de hater så intenst. En slags moderne versjon av den brente jords taktikk. Se et annet eksempel under.

Men selv om dette ekstreme forslaget er presset igjennom i et mer eller mindre sovende bystyre, er det fortsatt avhengig av at regjeringen er like bevisstløs og lite kunnskapsløs om realitetene i veitrafikken.

I dag tillater ikke staten lavere fartsgrense enn 30 kilometer i timen på offentlig vei, mens det er lov på privat vei. Oslo må derfor søke om lov fra regjeringen.

Per i dag er 40 km/t en vanlig grense på en rekke veier i Oslo, en grense som er så kunstig lav at få bilister under 80 år overholder den så lenge det ikke er politibiler i nærheten. 20 vil generelt oppleves som absurd.

Mange Oslo-beboere må derfor sette sin lit til at ikke minst Senterpartiet setter foten ned overfor denne typen fanatisk anti-bilisme fra en gruppe livsfjerne lokalpolitikere.

Les også: 

MDG får gjennomgå for fjerning av p-plasser ved utfartssted: – Skam dere

 

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!


Kjøp flere gode bøker fra Document!

Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:

Husk å støtte Document:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.