Evelina Christiansen er for ung til å ta førerkort som 15-åring, men kjører allerede rundt i en elegant BMW i Sverige.

Der kan nemlig tenåringer kjøre hvilken som helst bil, så lenge den er modifisert slik at den ikke har høyere hastighet enn en golfbil.

En nesten hundre år gammel forskrift som opprinnelig gjaldt for landbrukskjøretøy, tillater barn fra 15 år og oppover å kjøre uten førerkort, så lenge kjøretøyet er modifisert til å ha en maksimal hastighet på 30 km/t.

Disse bilene og lastebilene, som kalles «A-traktorer» – svenskene bruker ofte «EPA-traktor» som er en eldre betegnelse – har blitt så populære de siste årene at myndighetene nå er bekymret for en økning i antall trafikkulykker.

– Jeg fikk den for et år siden, i april, til bursdagen min, forteller Evelina stolt til AFP foran sin mørkeblå 5-serie BMW i oppkjørselen til familiens hjem i en forstad sør for Stockholm.

Gaven var en spesiell belønning for hennes prestasjoner på skolen.

Den gamle EPA-traktoren i Sverige, var et kjent syn på landsbygda i landet. Nå har den utviklet seg til å bli allemannseie også i byene for svenske tenåringer, under navnet A-traktor. Foto: Johanvigren/Wikimedia Commons

Mens tenåringer andre steder må nøye seg med en moped eller scooter til de får førerkort, kan unge svensker bruke nesten hvilket som helst kjøretøy med begrenset toppfart.

FrP vil ha økt grensekontroll mot Sverige for å stanse kriminelle

I Stockholms velstående forsteder ser man jevnlig tenåringer som kjører Porsche Cayenne på egen hånd.

– Jeg bruker den vanligvis når jeg skal til skolen eller møte venner, sier Evelina.

Et trekantet varselskilt bak som indikerer at kjøretøyet går sakte, og et hengerfeste for tilhenger, er begge obligatoriske for en A-traktor.

Baksetet må også fjernes, slik at kjøretøyet bare kan transportere føreren og én passasjer.

Alt som kreves er et enkelt mopedsertifikat, som er tilgjengelig for personer som er 15 år eller eldre, eller et traktorsertifikat, som kan fås av personer som er 16 år eller eldre.

Systemet er overraskende lempelig i et land som er kjent for å være en forkjemper for trafikksikkerhet – trepunktsbeltet er en svensk oppfinnelse – og for sine strenge regler for promillekjøring.

Systemet ble ytterligere lempet på i midten av 2020, da det ble mulig å begrense bilers toppfart elektronisk, noe som gjør det mye enklere å modifisere en moderne bil.

Kritikk fra Den europeiske union
Opprinnelig var A-traktorer forbeholdt ungdom på landsbygda, men unge i byene har i økende grad skaffet seg egen bil, og antallet registrerte A-traktorer har doblet seg til 50 000 på bare 2,5 år, i et land med 10,3 millioner innbyggere.

Forgjengerne til dagens A-traktorer oppsto under depresjonen på 1930-tallet, da det var mangel på landbruksutstyr.

For å oppmuntre til bygging av billige kjøretøy da traktorer fortsatt var utenfor rekkevidde for bøndene, tillot myndighetene dem å flikke sammen enkle biler.

På 1950-tallet, etter hvert som økonomien blomstret, ble ekte traktorer vanligere, og behovet for disse hjemmesnekrede kjøretøyene begynte å avta.

Men på landsbygda brukte unge mennesker uten førerkort dem gjerne til å komme seg rundt, særlig i områder uten særlig offentlig transport.

Riksbanksjefen i Sverige: «Situasjonen vår er den verste man kan ha»

Staten formaliserte bruken av A-traktorer med en forskrift fra 1963, som har vært nøye bevoktet i flere tiår på landsbygda i Sverige.

Først i 2018 innførte myndighetene obligatorisk teknisk kontroll av kjøretøyene.

Sverige ser imidlertid ut til å få en kamp med EU, som kritiserte systemet i begynnelsen av mars, og foreslo at en forenklet tillatelse skulle bli obligatorisk.

For mange ungdommer på landsbygda symboliserer A-traktoren drømmen om uavhengighet.

Den står også i sentrum for en voksende subkultur med fokus på spesialtilpassede biler og en ny musikksjanger som er svært populær i Sverige, kalt «EPA Dunk».

I den vestsvenske byen Karlstad vekker 17 år gamle Ronja Lofgren jevnlig oppsikt med sin 5,5-tonns Scania Vabis-lastebil fra 1964, som faren hennes reddet fra skraphaugen.

Tenåringen har pyntet den oppussede lastebilen med en skinnende rød og blå lakkering og massevis av frontlykter.

Mottoet «Queen of the Road» står på fronten og «Go with style» på baksiden.

– Da jeg kjørte inn til byen i begynnelsen, dro alle frem telefonene sine og filmet meg, fortalte tenåringen til nyhetsbyrået AFP.

Pasienter i Sverige sliter med at helsepersonell ikke kan snakke svensk

Skyhøyt antall ulykker
Etter økningen i nye registreringer siden 2020 har forsikringsselskaper og politi uttrykt bekymring over den mer enn femdoblede økningen i ulykker med A-traktorer på fem år.

Antallet skader har oversteget 200 i året, og det var fire dødsfall bare i 2022.

For andre har økningen blitt en forretningsmulighet.

Oskar Flyman (21) og hans yngre bror startet en bedrift i 2021 der de bygger om biler til A-traktorer.

– Du kan finne A-traktorer fra 30 000 kroner til 200 000 kroner, sa Flyman, og la til at hvis du allerede har en bil, koster en typisk konvertering rundt 25 000 kroner.

I garasjen deres i en forstad nord for Stockholm, fylt med Audier og BMW-er, gjør han og broren omtrent fem til seks konverteringer i måneden.

Sveriges transportmyndigheter har nylig foreslått at det skal bli påbudt å bruke bilbelte og vinterdekk i ombygde biler, på samme måte som for vanlige biler.
Kjøp Paul Grøtvedts bok her!

 

Kjøp e-boken av Kent Andersen her!

 

Kjøp «Mesteren og Margarita» her!

Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet»!  Du kan også kjøpe den som e-bok.

Kjøp Jean Raspails roman «De helliges leir» her!  Du kan også kjøpe den som e-bok e-bok.

 

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok eller som e-bok!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.