For første gang siden slutten på den store migrasjonsbølgen i 2016 nådde antallet nye asylsøkere i Europa i fjor nesten en million (966.000), og med ca. 100.000 månedlige ankomster til vår verdensdel mot slutten av 2022, tegner antallet til å bli enda høyere i 2023.
Tall fra EUs statistikkbyrå Eurostat, som ikke omfatter ukrainske krigsflyktninger gitt at disse ikke trenger å søke asyl, viser en kraftig stigende trend i de månedlige ankomstene, som sank kraftig ved utbruddet av koronaviruset.
Også virkeligheten på bakken i transittlandene synes å bekrefte at Europa står overfor en ny migrasjonsbølge, der Syria og Afghanistan forblir store opphavsland, men også Afrika sør for Sahara.
I de ukentlige rapportene fra italienske sikkerhetsmyndigheter til Italias regjering heter det nå at ca. 685.000 migranter som oppholder seg i Libya, er klare for å reise til Europa.
Det er nesten sju ganger flere enn alle migrantene som gikk i land i Italia i fjor, skriver Corriere della Sera. Mange av migrantene, men ikke alle, befinner seg i migrantleirer i Libya, opplyser den italienske avisen.
Det er klart at de fleste av disse personene ville ende opp med å overlate sin skjebne i de kriminelle organisasjonenes hender, altså menneskesmuglere.
Temaet har vært oppe i nylige møter mellom Italias og Libyas regjering, og den libyske kystvakten er blitt tilført flere ressurser for å demme opp for trafikken.
Men antallet migranter er simpelthen for overveldende – og de økonomiske insentivene til smuglere dermed for store – til at sikkerhetsapparatet i et korrupt land og stammesamfunn med mindre enn sju millioner innbyggere kan håndtere migrantbølgen.
Migrasjonstrykket mot Italia er altså ikke blitt dempet av regjeringen Melonis strengere politikk mot NGO-er, som nå står for i størrelsesorden ti prosent av trafikken.
For stadig flere migrantbåter kommer seg over Middelhavet for egen maskin, og dersom de kommer i vanskeligheter innenfor Italias søk- og redningssone før de når kysten, vil den italienske kystvakten normalt komme dem til unnsetning eller koordinere assistanse fra andre fartøy.
Foruten økonomisk og materiell støtte til Libyas kystvakt både fra EUs og Italias side, tas det for tiden ingen kjente, troverdige initiativer til å stanse trafikken ut fra det nordafrikanske landet.
Kjøp Jean Raspails roman «De helliges leir» her! Du kan også kjøpe den som e-bok e-bok.