Økt svenskehandel, dårlig grillsesong, sen lammesesong, dårlig julesalg og skyhøye strømpriser er dårlige nyheter for Nortura. Underskuddet i 2022 ble stort, selv om inntektene økte.
Nortura, som står bak kjente merkevarer som Gilde (rødt kjøtt) og Prior (hvitt kjøtt og egg), økte inntektene i 2022. Men når viktig salg fra dagligvarehandelen svikter og utgiftene øker, spises overskuddet raskt opp, skriver Stavanger Aftenblad.
- Inntektene endte på 28,4 milliarder kroner, opp med 1,8 milliarder.
- Driftsresultatet ble på minus 212 millioner kroner.
- Resultatet før skatt ble på minus 356 millioner kroner, mot 170 millioner kroner i overskudd i 2021.
Nortura selv beskriver dette som«et svært svakt årsresultat».
Kostnadene på energi og transport har økt med 500 millioner kroner siden i fjor. I en pressemelding formidlet av NTB forklarer Nortura problemene og konsekvensene.
– Selv om store deler av resultatsvekkelsen skyldes utenforliggende forhold, er det ingen vei utenom at selskapet må gjennomføre kraftfulle sparetiltak for å sikre at situasjonen snus raskt, sier konsernsjef Anne Marit Panengstuen.
– Den kraftige prisøkningen er ødeleggende for resultatet vårt. Økningen i energi- og transportkostnader er alene tre ganger høyrere enn overskuddet (resultat før skatt) i 2021.
– Vi har allerede besluttet å legge ned ytre salg på dagligvareområdet, og kan ikke utelukke at det vil komme flere nedbemanninger gjennom året.
Totalt skal Nortura iverksette forbedringstiltak på 400 millioner kroner. Dette er en kraftig økning fra oktober, da selskapet anslo et beløp på 70-90 millioner. Nortura er også ifølge hjemmesiden opptatt av FNs bærekraftsmål.
Panengstuen sier at konkurransen i egg- og kjøttmarkedet er stor, og at Nortura må justere kartet hvis de skal klare å levere det kundene etterspør. Det kan bli tøft for Nortura i 2023.
Les også: