En avstemning mellom EU-landenes ambassadører om kommisjonens forslag om forbud mot salg av nye biler med forbrenningsmotor fra 2035, skulle etter planen ha funnet sted onsdag, men ble i stedet utsatt til fredag.
Grunnen er åpenbar: EU-eliten fryktet at avstemningen ikke ville gi et stort nok flertall til å banke beslutningen igjennom. For ikke bare har Tyskland og Italia signalisert at de ikke kommer til å støtte forslaget. Også Polen er imot, og det antas at heller ikke Bulgaria kommer til å stemme for.
Dermed risikerer kommisjonen at en av forutsetningene for gyldig vedtak ikke er oppfylt, nemlig at land som representerer minst 65 prosent av befolkningen i EU, stemmer for. Tyskland, Italia og Polen er tre av unionens fem folkerikeste stater.
Brussel-eliten håper åpenbart at to dagers utsettelse kan gi den nødvendige tiden til å legge et hardt nok diplomatisk press på de fire landene til at den slipper å gå på et ydmykende avstemningsnederlag.
Det reelle slaget vil trolig stå internt i den tyske regjeringen, antyder Il Fatto Quotidiano, og det lyder tilforlatelig – ikke bare fordi Polen aldri er redd for å tale Brussel midt imot, og Italias nye regjering heller ikke forventes å være konfliktsky.
For mens Tysklands klima- og økonomiminister Robert Habeck har stått hardt på at forbudet skal gjennomføres, har finansminister Christian Lindner tidligere forsikret at Tyskland ville komme til å si nei. Den tyske samferdselsminister Volker Wissing står på samme linje som Lindner.
Da ligger det an til at Tysklands statsminister Olaf Scholz må skjære igjennom. Skal tro om han får noen tilbud han ikke kan si nei til?
Tysklands nøling begrunnes, kanskje en smule instrumentelt, med at syntetisk drivstoff som også er «fornybart», ikke bør være omfattet av noe forbud, og at det derfor er galt med et generelt forbud mot forbrenningsmotorer. Italias motstand virker hardere, for landet har oppgitt en rekke ekstra grunner for sitt nei til forbudet.
Dersom den planlagte avstemningen går av stabelen fredag, og ikke gir det nødvendige flertall, bortfaller inntil videre også den endelige avstemningen i EU-rådet, som er planlagt til 7. mars. Et slikt utfall ville være et kraftig tilbakeslag for EUs storslagne klimaplaner. 14. mars skal EU-kommisjonen legge frem sin plan kalt «Net Zero».
Motstanden mot EUs klimavanvidd kommer sent, men den kommer forhåpentligvis godt.
Kjøp «Et varslet energisjokk» her!
Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som ebok her!