Flere strømselskap har ikke opplyst riktig om angreretten da avtalene ble inngått.
Dermed så kan opp mot 100.000 kunder angre på strømavtaler og få pengene tilbake for strømmen som er brukt.
En av kundene som har bedt om refusjon fra Fjordkraft, fikk følgende svar i en e-post:
«Du får tilbakebetalt din faktiske strømkostnad, slik at du står med kroner 0 i strømkostnader den aktuelle perioden, og får dermed ikke utbetalt penger for den delen av strømutgiftene som allerede er dekket av strømstøtten. Nettleie må betales for hele perioden.»
Det viser seg imidlertid å ikke stemme:
– Kunder som har rett på strømstøtte, har rett på strømstøtte uavhengig av hvilken strømleverandør og hvilken strømavtale de har. Om en kunde benytter seg av angreretten påvirker dette derfor ikke kundens rett på strømstøtte, sier førstekonsulent Kjell Rune Verlo i Reguleringsmyndigheten for Energi til Nettavisen.
Fjordkraft svarer at de ikke har fått noe klart svar på hvordan det skal behandles, ifølge kommunikasjonsrådgiver Jon Eikeland.
– Vi har rådført oss med Forbrukertilsynet og RME om hvordan strømstøtten skal behandles, men har ikke fått et klart svar. Vi har derfor ikke gjort noe med strømstøtten. Kundene det gjelder får tilbakebetalte sin faktiske strømkostnad, slik at de står med kroner 0 i strømkostnader den aktuelle perioden, og får dermed ikke utbetalt penger for den delen av strømutgiftene som allerede er dekket av strømstøtten, sier han.
Det samme har skjedd hos Gudbrandsdal Energi. En av kundene der som ba om refusjon, fikk denne e-posten:
«I henhold til angrerettloven skal du som kunde ha tilbakebetalt alle strømkostnader, dvs. kraftkostnader betalt inn til oss. På fakturaene du har betalt er strømstøtten allerede trukket fra på totalkostnaden, og det er riktig at du beholder dette fratrekket. Nettleie omfattes ikke av angreretten.
Det er den faktiske strømkostnaden alle kunder får tilbakebetalt slik at de står med kroner 0 i strømkostnader for den aktuelle perioden. For å beregne dette, er det riktig at vi må ta total kraftkostnad – strømstøtte = din faktiske innbetaling.»
Regjeringen får massiv kritikk fra opposisjonen etter varslede endringer i strømstøtten
Daglig leder i GE, Marius Røed Sveipe, forsvarer handlingen.
– Vi har i forbindelse med saken rådført oss med både RME og Forbrukertilsynet. De har uttalt at strømstøtten ikke skal røres. Det har i etterkant ikke kommet noen tilbakemelding på at måten vi har håndtert saken er feil, og da velger vi å forholde oss til dette, sier han.
Seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet sier til Nettavisen at de ikke kan se at det finnes noe rettslig grunnlag som gir strømsalgselskapene rett til å beholde strømstøtten til kundene sine.
– Strømstøtten tilhører kundene, og er ikke noe verken Fjordkraft eller Gudbrandsdal Energi kan beholde. Dessverre har vi sett at selskapene har gjort sitt ytterste for å tilsløre og undergrave forbrukernes rettigheter i disse sakene, sier han.
Direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet, tar hardt i og mener at enkelte strømselskaper burde miste konsesjonen sin.
– Strømsalg-selskaper bryter forbrukernes rettigheter og dytter og lurer kundene til å betale for mye for strømmen. Ikke overraskende skaper dette mange sinte og fortvilte forbrukere.
– Dette markedet fungerer åpenbart ikke som det skal. Selskaper som bryter lovverket må følges opp tøffere, samtidig som det må være mulig å ta konsesjonen fra useriøse aktører, avslutter hun.
Seniorrådgiver Thomas Iversen oppfordrer alle kunder som ikke får den refusjonen de har krav på til å klage til Elklagenemnda eller til forliksrådet.
Kjøp e-boken av Kent Andersen her!
Kjøp «Mesteren og Margarita» her!
Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet» her! Du kan også kjøpe e-boken her.
Kjøp Jean Raspails roman «De helliges leir» her! Du kan også kjøpe den som e-bok her.
Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som ebok her!