Opptil 170 km av Trondheims slitne bygater kan miste asfaltdekket og tilbakeføres til grusvei, på grunn av pengemangel. En fjerdedel av kommunens asfalterte gater har så lav standard at administrasjonen ikke ser noen annen løsning enn å foreslå at veistandarden tilbakeføres til standarden i gamle Trondhjem.

– Det er jo ingen som ønsker at gata si skal bli en grusvei i stedet for asfalt. Men vi er pliktige til å legge fram fakta, og så må vi se på hva som er den beste måten å bruke pengene på. Det sier byutviklingsdirektør Bente Næverdal i Trondheim kommune til Adresseavisen.

Problemet er ikke av ny dato. De som har jobben med å lappe på veiene, ga klar beskjed i en rapport politikerne fikk tilgang til allerede i 2021:

«Driftspersonalet uttrykker at gater som lappes, egentlig er utslitte. De gir konkrete eksempler på gater hvor de lapper hvert år. På spørsmål om hva som kan gjøres for å unngå at de stadig må dra tilbake til de samme gatene for å lappe, svarer driftspersonalet at løsningen er reasfaltering av hele gata og utbedring av grunnarbeidene.»

Utbedring av grunnarbeidene har ikke kommuneadministrasjonen fått penger til, så til formannskapets møte kommende tirsdag får politikerne følgende problemstilling i fanget:

«På en vei som ikke vedlikeholdes, vil dekket gradvis slites ned, og veiens levealder blir gradvis brukt opp. Slike veier må enten totalrehabiliteres eller gjøres om til grusvei», står det i saksdokumentene. (Adressa)

Orienteringssak

En av dem som skal på formannskapsmøtet, er Svein Otto Nilsen fra Pensjonistpartiet.

– Vi hadde troen på bedre veitider. Men her legger byutviklingsdirektøren seg flat og sier at det bare er å glemme asfalt, sier Nilsen, som tirsdag møter i formannskapet for Elin Marie Andreassen.

Ettersom det er en orienteringssak i formannskapet, er Nilsen usikker på veien videre. Men han er helt sikker på at mer penger må til for å heve standarden.

– Jeg trodde vi hadde en stor Miljøpakke-satsing som skulle brukes til å bedre miljøet. Men det gjelder tydeligvis ikke boliggater. Jeg forventer at det satses skikkelig, for jeg blir ikke med på at gater går fra asfalt til grusvei. Det er en fallitterklæring for Trondheim kommune, sier han.

Byutviklingsdirektøren kommenterer ikke Nilsens uttalelse om at det er en «falitterklæring», men optimistisk er hun ikke:

– Slik status er nå, tror jeg ikke det er realistisk at det blir satt av veldig mye mer penger til vedlikehold av vei. Det konkurrerer med ganske mye annet vi trenger penger til, sier hun, og påpeker at det blir opp til politikerne å bestemme utfallet gjennom kommende budsjettprosesser.

Byens befolkning kan håpe på en våt sommer i trønderhovedstaden, slik at de ikke blir like nedstøvede som de folkevalgte later til å ha vært. Uansett har også byens velgere anledning til å gi uttrykk for sin mening ved høstens kommunevalg.

Foreslår å gjøre om flere veier til grusveier i Trondheim (Adresseavisen – betalingsmur)

 

Kjøp bøker fra Document!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.