Den norske barnefilmen «Helt super» er utsatt på Berlinalen i Berlin etter at en antirasistisk organisasjon anklaget den for stereotypiske fremstillinger av farvede. Direktør Kjersti Mo i Norsk filminstitutt stiller seg helt uforstående til avlysning av premieren: Dersom en barnefilm med et enkelt og godt budskap risikerer å bli kansellert, kan man spørre seg selv hvilken film som vil kunne aksepteres av fremtidens festivaler, sier hun.
Aktivistgrupper har oppdaget hvilken enorm makt woke-bølgen gir dem. En gruppe som kaller seg ARTEF – Anti-Racism Taskforce for European Film – henvendte seg søndag til festivalledelsen og ba om at Helt super ble stanset pga rasisme. Ledelsen bøyde seg og sendte beskjed til alle med billetter at premieren var utsatt inntil videre. Ledelsen går med på at det kan være noe i klagen: Den er «blitt oppmerksom på at filmen kan bli fortolket annerledes enn regissøren hadde tenkt seg, og at filmens fremstilling av fargede mennesker kan bli oppfattet som stereotype».
Kjersti Mo er bekymret for filmen og kunstens fremtid.
– Vi har klart og tydelig sagt til Berlinalen at vi mener at filmen taler fint for seg selv og ikke er noe man skal advares mot. Kunstnerisk frihet og ytringsfrihet står under et voldsomt press i vår tid, og det at en film blir vist uhindret på en festival, er viktig hvis vi skal ha gode diskusjoner etterpå. Det gjelder også barnefilm, sier Mo.
Norsk kulturliv får dermed sitt tredje møte med woke-kulturen på kort tid. Først var det Christian Kroghs bilde av Leiv Eriksson oppdager Amerika, så var det revideringen av Roald Dahls bøker og nå en norsk barnefilm som stoppes pga mulig rasisme.
Men dette er en forlengelse av dagens woke-kultur som er en revolusjon ovenfra. Det var også 68’er revolusjonen. Det var middelklassen og overklassens barn som gjorde opprør på vegne av en arbeiderklasse som aldri ba om det.
Dagens woke er enda farligere enn maoisme fordi den bruker anti-rasisme som våpen.
I USA har dette gått så langt at Biden-regimet nå innfører rasisme som prinsipp. Det kommer bakpå norsk kulturliv fordi skandinaviske medier ikke vil rapportere det. De ser selv woke.
«Just Super», som er den internasjonale tittelen, er en av flere norske barnefilmer på plakaten i Berlin. Den er første originalfilm fra Qvisten Animation og regissør Rasmus A. Sivertsen, og den stakk av med publikumsprisen under filmfestivalen i Tromsø i fjor høst.
Kjersti Mo uttalte seg til Berlingske Tidende som først fanget opp at filmen var stanset av politiske grunner. Woke-regimet skremmer kunstnere. Hvordan skal de kunne lage kunst hvis de ikke aner hvem som skal fortolke den? Har det kommet inn utenforstående som vurderer verket ut fra politiske kriterier? Det var jo essensen av 60-tallets radikalisme, men woke er enda mer uforutsigbar.
Man har omfavnet en offer – og krenkselseskultur som gjør at hvem som helst kan påberope seg krenkelse. Da har kunstverket fratatt dem deres stemme og må stenges ned.
Slik har man argumentert lenge om ytringer i Norge. Nå har det kommet til kunsten.