Flere kjente malerier settes i kjelleren i det nye Nasjonalmuseet. Ett av dem er Christian Krohgs kjente maleri av Leiv Eiriksson som oppdager Amerika.
– Bildet er en romantisering av nordmenn som dro til Amerika. Det er et kolonialistisk bilde, sier avdelingsdirektør Stina Högkvist ved Nasjonalmuseet til Aftenposten.
Maleriet «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» fra 1893 er et av Krohgs mest kjente. Det prydet tidligere trappehallen i det gamle Nasjonalmuseet. Maleriet viser den norrøne oppdageren som regnes for å ha vært den første europeeren som oppdaget Nord-Amerika, rundt år 1000.
Nasjonalmuseet mottok maleriet i gave fra the Leif Erikson Memorial Association i Chicago i 1900.
Nå er det altså plassert i kjelleren, i likhet med flere andre kjente malerier.
Dette gjøres som en del av en modernisering av museets profil, sier Högkvist. Hun forklarer at de ønsker å utfordre en standard som historisk utgjøres av hvite, mannlige kunstnere.
– Vi viser nå flere kvinnelige kunstnere, flere samiske kunstnere og mer kunst av personer som tilfeldigvis ikke er født med hvit hudfarge. Dette skal vi fortsette med, sier Högkvist.
– Vi skal ha et samfunnsrelevant, fresht blikk på kunsthistorien.
Museets kunstneriske oppdatering, og især fjerningen av Krohg-maleriet, får leder Eivor Evenrud (Ap) i Oslo bystyres kultur- og utdanningsutvalg til å reagere, skriver Vårt Oslo. Hun mener det er helt absurd at Krohg-maleriet settes i kjelleren.
– Hva er greia med at alt fra fortiden skal leses inn i samtiden og få påklistret nye merkelapper? skriver Evenrud på sin Facebook-side.
– Hva er man redd for at publikum skal tenke? Tror man folk er så intellektuelt slappe at de selv ikke klarer å forstå at noe har endret seg på 130 år?
Skaff antistoffer mot woke: Kjøp Roger Scrutons bok her!
Kjøp Sir Roger Scrutons bok “Svindlere, svermere og sjarlataner” fra Document Forlag her!