Strøm til fastpris er ikke løsningen for næringslivet, mener Norsk Industri, som dessverre må konstatere at rekordmange bedrifter allerede har gått konkurs i 2023, og som forventer at enda flere vil gå over ende eller må nedbemanne i år.
Fastprisen på strøm som næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) prøver å presse næringslivet til å undertegne, kom sent og er for dårlig, og nesten ingen bedrifter vil ha den.
«Hva fanden nøler I efter?» blir det fortalt at Tordenskiold skrek til svenskene for å presse dem til å gi seg da den norske sjøhelten angrep Marstrand og ødela flåten deres i 1719.
Det spørsmålet kan med rette stilles den dag i dag til Jonas Gahr Støre og hans ensemble av urovekkende inkompetente statsråder Vedum (Sp), Aasland (Ap), Barth-Eide (Ap) og nevnte Vestre, som sammen med LOs leder Peggy Hessen Følsvik reelt sett har lagt grunnlaget for de mange konkursene i Norge og tilhørende arbeidsledighet ved å fremvise en feighet og handlingslammelse som savner sidestykke i norsk politikk i moderne tid.
I januar i år gikk 355 norske selskaper konkurs. Det er en økning på 60 prosent fra januar i fjor, og fingeren peker rett på Ap- og Sp-regjeringens vanstyre.
Dette forfallet i norsk næringsliv er styrt fra storting og regjering, og kan kun tilskrives norske politikeres feighet og inkompetanse.
Les mer: Arbeiderpartiets energiutvalg krever at regjeringen kommer med forbedret strømstøtte før mai
Utnytter ikke mulighetene i EØS-avtalen
En grundig studie utført av advokatselskapet Arntzen de Besche i 2021 avslører en klar markedssvikt i det norske kapitalmarkedet, samt at norske myndigheter ikke utnytter handlingsrommet i EØS-avtalen.
Land som Frankrike, Tyskland og Østerrike utnytter handlingsrommet i EU-avtalen gjennom bruk av statlige virkemidler til å utvikle nasjonalt næringsliv.
En proaktiv håndtering fra Støre-regjeringen ville ha bidratt til helt endrede forhold for Norge, men han er for feig, og hans egentlige ønske er det samme som Erna Solberg har, nemlig å kunne klatre rett inn i EU som et fullverdig medlem.
Derfor bjeffet ikke Erna Solberg mot EU i sine åtte år som statsminister, ei heller hører vi knurring eller bjeffing mot EU fra Jonas Gahr Støre når EU krever av oss her i landet at vi innordner oss de fire F-ene* som EU internt praktiserer, selv om det finnes et norsk spillerom.
Det er tre områder som helt klart vil utligne konkurranseulempene av å etablere industri i Norge og være med på å øke investeringstakten i industrien, ifølge studien fra Arntzen de Besche:
1) Prising av utslipp gjennom å differensiere CO2-kvoteprisen for å nå klimamål. Ved bruk av målrettede og differensierte priser overfor ulike sektorer vil klimaomstillingen kunne gå raskere.
Norske myndigheter bestemte å innføre «et gulv» på 200 kr per tonn som skal trekkes fra før kompensasjonen beregnes for 2022 og fremover. Dette er en klar svekkelse av konkurransekraften for industrien i Norge, samtidig som den er motstridende til hva flere medlemsland i EU gjør.
Verdt å nevne er at statens inntekter på hele CO2-regnskapet i 10-årsperioden som slutter i 2030, er estimert til 632 milliarder kroner, mens utgiftene til den samme ordningen er 78 milliarder kroner.
Hvis man fjernet «gulvet» for disse årene, ville det ha betydd 22 milliarder i reduserte kostnader for norsk næringsliv over en 8-årsperiode.
2) Utligne markedssvikten i kapitalmarkedet:
Bankmarkedet risikopriser alle sektorer med unntak av fast eiendom og oljeaktiviteten høyt sammenlignet med konkurrentland i EU.
Myndighetene kan gjennom ulike garantiordninger og/eller egne finansieringsordninger utligne markedssvikten i det norske kapitalmarkedet, og dermed hjelpe næringslivet.
Og Jonas Gahr Støre, som holder løpende kontakt med EU og har besøkt EU-toppene flere ganger etter at han ble statsminister i 2021, sørger ikke for at Norge bruker de mulighetene som finnes innenfor EØS-avtalen undertegnet i 1994, og som ytterligere er forsterket gjennom de mange EU-direktivene Norge har måttet implementere etter dette.
3) Utnytte handlingsrommet i EU-lovgivningen bedre enn hva Norge i dag gjør:
EUs «Green Deal» åpner nå opp for selektive, sektorvise tiltak. I Norge har staten prioritert generelle FoU-støtteordninger, samtidig som støtte til kommersialisering er lavt prioritert.
Myndighetene må tilrettelegge for å utnytte mulighetsrommet i «Green Deal» for å sikre at norske bedrifter også kan ta del i denne pakken.
Så spør man seg hvor Støre og ministerne avbildet og omtalt i denne artikkelen har vært og hva de har drevet med fra 2021, da studien utført av advokatselskapet Arntzen de Besche forelå, og frem til nå, når konkursene i næringslivet hagler inn.
Les også: Gerd-Liv Valla: – Strømprisene kan senke regjeringen
Advarer mot katastrofe for næringslivet
Advarslene fra de tunge aktørene i industrien har pågått i årevis, og startet allerede for fullt i 2014.
Men verken Erna-regjeringen eller Støre-regjeringen har villet lytte til tunge aktører med tunge rapporter i baklomma. «Jeg-alene-vite»-mentaliteten i Solberg-regjeringen var like sterk som ditto i Støre-regjeringen er i dag.
Det er «grønt skifte» for alle penga på Stortinget, og det vi nå er vitne til, er nærmest å betrakte som en ytterliggående sekts misjonering.
Det er totalt tunellsyn på vindkraft og batteriproduksjon som det eneste saliggjørende. Dette er helt åpenbart galimatias, sammen med å elektrifisere plattformene i havet.
I tillegg til sen innsats for næringslivet kom det elendige forslaget om fastpriser fra næringsminister Vestre, som det vel ikke finnes vettuge mennesker eller bedriftsledere som per nå kan tenke seg å undertegne for lang tid framover, med de prisene som foreligger i øyeblikket. Priser som har vært høye siden kabelen til England ble satt i drift i desember 2020, og sterkt økende i løpet av 2021 og utover i 2022.
Administrerende direktør Stein Lier-Hansen og direktør Knut E. Sunde gikk hardt ut mot Vestre da de la fram årets konjunkturrapport om framtidsutsiktene for norsk industri for kort tid tilbake.
De mener statsråden taler mot bedre vitende når han tviholder på at det er fastprisavtaler på strøm som skal redde bedriftene over strømkneika.
– Næringsministeren ber oss om å være tålmodige. Men hvis noen hadde villet gi oss kraftprisavtaler som er så gode som Vestre tror, så ville de kommet før årsskiftet, slår Norsk Industri-direktørene fast.
De mener Vestre tar feil på flere punkter, blant annet at det nå er mulig å få avtaler til under 70 øre per kilowattime.
– Han må slutte å si dette. Reelt sett er prisen mye høyere, fordi bedriftene må selge tilbake strøm de ikke bruker på natt og i helger til en mye lavere pris. Dette gjelder i tillegg avtaler på sju år, som er helt irrelevant for bedriftene, framholder Sunde.
At Vestre senere har følt seg presset til å kreve at Statkraft senket fastprisen på strøm med 10 prosent til 98,63 øre per kWh på sine treårsavtaler, er fortsatt for høyt, ifølge Norsk Industri.
I midten av januar var det kun 130 norske bedrifter som hadde tegnet fastprisavtale på strøm, og frykten for enormt mange konkurser i 2023 er nå overhengende.
«Blå blokk» eller «rød blokk» på Stortinget spiller reelt sett ingen rolle for norsk næringslivs-, klima- eller EU-politikk. Det er inkompetanse og sneversyn hele veien, uten vilje og evne til nyorientering. Spørsmålet må nødvendigvis bli:
Hvor lenge kan Norge og nordmenn tåle en slik urett som her begås rett foran øynene på oss?
*EUs fire friheter er et navn på markedets frie bevegelse av varer, tjenester, kapital og personer innenfor Den europeiske union. Dette prinsippet er grunnleggende for EU-samarbeidet.
Kjøp «Et varslet energisjokk» her!
Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som ebok her!