I august 2022, lanserte Google en kampanje for å bekjempe desinformasjon om ukrainske flyktninger i europeiske land. Russland hadde visstnok drevet en vidtrekkende propagandakampanje, som spredde seg raskt på nettet over hele Øst-Europa. Ukrainske flyktninger tok jobber, begikk forbrytelser og misbrukte bistandsmidler. I dag rapporterer AP at Googles kamp mot desinformasjon trappes opp, og Tyskland er neste land på listen.
Desinformasjons-kampanjen skulle markedsføres på tvers av Googles søkeresultater, YouTube, samt Twitter, TikTok og Facebook, ved å bruke korte nettvideoer som lærer grunnleggende kritisk tenkning. Den hadde som mål å gjøre folk mer motstandsdyktige mot psykologisk manipulasjon og spredning av falske historier som skapte fordommer mot flyktninger.
Først ute var Polen, ettersom landet hadde absorbert det største antallet ukrainske flyktninger. Prosjektet ble deretter utvidet til Tsjekkia og Slovakia.
Beth Goldberg, som er forskningsleder ved Googles datterselskap Jigsaw, sa den gang at de så på kampanjen som et piloteksperiment, men så absolutt ingen grunn til at den ikke kunne brukes i andre land.
Teknikken brukt i kampanjen og videoene var basert på forskning fra universitetene i Cambridge og Bristol. Disse videoen ligner på offentlige kunngjøringer, og bruker metoder som er vanlige i spredning av falske påstander. De inkluderer følelsesladet språk, personlige angrep eller falske sammenligninger mellom to ikke-relaterte gjenstander.
Forskere ga deretter folk en rekke påstander og fant ut at de som så på videoene var betydelig bedre til å skille falsk informasjon fra fakta. Det slo fast at en av de beste metodene i kampen mot desinformasjon er å advare folk på forhånd om en hendelse.
De kaller det pre-bunking. Dette bygger på en idé kjent som inokulasjonsteori, og lærer mennesker hvordan feilinformasjon fungerer. Under denne teorien hevder forskere at en holdning eller tro kan beskyttes mot overtalelse eller påvirkning på omtrent samme måte som en kropp kan beskyttes mot sykdom.
En vaksine mot desinformasjon, med andre ord. Ved å gi østeuropeere små doser med informasjon om at ukrainere ikke var en trussel, håpet Google å forhindre problemer og fordommer mot flyktningene.
Videoene sendt på sosiale medier i Øst-Europa var ikke å finne på nettet, men Jigsaw, Googles datterselskap, har opprettet en YouTube-side som er merkbart amatørmessig til å være et organ som skal bekjempe desinformasjon i Europa – og tilsynelatende i resten av verden. De har publisert sporadisk informasjon over seks år, som ikke ser ut til å ha noe sammenheng.
Jigsaw har, derimot, laget et par videoer som bruker samme markedsføringsteknikk nevnt ovenfor, og basert på forskning av Googles Jigsaw Research-team, i samarbeid med Harvard og American University. I dette tilfelle er det feilinformasjon om koronavaksinen, avkreftet med «fakta.»
Jigsaw Google: Prebunking Vaccine Misinformation Narratives with factual information
Google trapper opp kampen mot desinformasjon i Europa
Et halvt år etter Googles kampanje i Øst-Europa melder Associated Press at tech-gigantens pilotprosjekt ga lovende resultater, og de skal nå sette i gang en ny kampanje i Tyskland. De vil bruke samme metode som i de østeuropeiske landene, men vi vet enda ikke hva temaet er. En lignende kampanje i India er også under arbeid.
Videoene i Polen, Tsjekkia, og Slovakia ble sett 38 millioner ganger på Facebook, TikTok, YouTube og Twitter – et tall som tilsvarer et flertall av befolkningen i de tre nasjonene. Forskere fant at teknikken de brukte ga gode resultater da de som så videoene hadde større sjanse for å kunne identifisere feilinformasjon, og det var mindre sannsynlig at de ville spre falske påstander til andre.
FN-topp skryter av hvordan de kontrollerer søkeresultater på Google
Men resultatene varierte i de tre landene. Mens effekten av videoene var høyest i Polen, hadde de i Slovakia «liten eller ingen merkbar effekt», fant forskerne. En mulig forklaring: Videoene ble dubbet til slovakisk, og ikke laget spesielt for det lokale publikummet.
Google vil kunngjøre sin nye tyske kampanje i forkant av neste ukes sikkerhetskonferanse i München. Tidspunktet for kunngjøringen, som kommer før den årlige samlingen av internasjonale representanter for sikkerhet, gjenspeiler økte bekymringer om virkningen av feilinformasjon blant både teknologiselskaper og myndighetspersoner.
Associated Press skriver at håpet er at pre-bunking kan hjelpe lokalsamfunn til å oppnå en slags flokkimmunitet når det gjelder feilinformasjon. Dette kan begrense spredning og innvirkning, ved hjelp fra Google, tradisjonell journalistikk, innholdsmoderering og andre metoder.
Sander van der Linden, en professor ved University of Cambridge som regnes som en ledende ekspert på metoden brukt i kampanjen, jobbet med Google på pilotprosjektet og gir nå også råd til Meta, eieren av Facebook og Instagram:
– Man kan tenke på feilinformasjon som et virus. Det sprer seg. Det dveler. Det kan få folk til å handle på bestemte måter, sa Van der Linden til AP.
– Noen mennesker utvikler symptomer, andre ikke. Så: hvis det sprer seg og fungerer som et virus, så kan vi kanskje finne ut hvordan vi kan inokulere folk.
I 2019 avslørte Daily Mail at omtrent to dusin ansatte hadde forlatt Googles datterselskap Jigsaw, fordi selskapet, som tok sikte på å renske nettet for ekstremisme og desinformasjon, hadde en giftig kultur som inkluderte sexisme.
Jigsaw-grunnleggeren og administrerende direktør Jared Cohen var angivelig den største synderen. Tidligere ansatte beskrev Cohen som kulturelt tonedøv, en tech bro, og en hvit mann med frelserkompleks.
Jigsaw annoserte på Twitter i dag at de lanserer kampanjen mot desinformasjon i Tyskland.
📢 Ahead of #MSC2023, we’re announcing the launch of a #prebunking video campaign in Germany in the first half of 2023, together w/ @MoonshotTeam. 🤝We’re excited to continue scaling our efforts to build resilience to common #minsinformation techniques. https://t.co/4E6Q7fwP8R
— Jigsaw (@Jigsaw) February 13, 2023