Saken er oppdatert kl 12:13
I et oppsiktsvekkende vedtak åpner regjeringen for en ny E6 gjennom Lågendeltaet ved Lillehammer. Regjeringen overkjører dermed Miljødirektoratet, som peker på at et tiltak som har så stor negativ samfunnsøkonomisk verdi, ikke kan sies å være en vesentlig samfunnsinteresse, som er vilkåret for å gi unntak fra verneforskriften.
Beslutningen ble kjent på en pressekonferanse fredag morgen. I pressemeldingen begrunnes vedtaket blant annet slik:
Med regjeringa si avgjerd får Lillehammer-samfunnet ei betre løysing for lokal- og tungtrafikk. Eit område av naturreservatet som er viktig for fuglelivet får redusert belastning når vi flyttar store delar av trafikken til tunell langs Lågen og kryssar den ved eit område med mindre fugl. I tillegg skal vi verne erstatningsareal og finne nye tiltak for å redusere miljøulempene ved vegprosjektet samla sett. seier klima- og miljøminister Espen Barth Eide.
Vedtaket kommer overraskende på mange, etter Miljødirektoratets klare nei:
Statsforvaltaren i Innlandet sa ja til dispensasjon frå vernet i fjor haust. Men Naturvernforbundet og den lokale aksjonsgruppa Lågendeltaets venner klaga – og dei vart høyrde.
– Her ser vi ikkje ein einaste grunn til å gje dispensasjon, seier direktør Ellen Hambro i Miljødirektoratet.
Hambro peikar på at prosjektet har ei negativ samfunnsinteresse på 5,6 milliardar kroner.
Så det er ingen grunn til å verne av samfunnsmessige årsaker. (NRK)
Kostbare planer
I januar skrev NRK at planarbeidet allerede har kostet godt over en milliard:
Etter kva NRK erfarer har Nye Veier brukt 1,1 milliardar på å planlegge ny veg frå Moelv til Øyer. I dette ligg planarbeid, regulering og erverv av grunn.
Men talet er i praksis mykje høgare. Statens Vegvesen, kommunen og Statsforvaltning har og brukt stora summar på planlegging. (NRK)
Det er usikkert hvor mye prosjektet vil koste før det er ferdig.
Men regjeringen vet ennå ikke hvor mye det vil koste å gjøre alle tiltakene for at den nye motorveien skal skade naturen minst mulig.
– Det har vi ikke et ferdig svar på, sier Eide. (NTB)
Ordfører-jubel på Lillehammer
Ordføreren på Lillehammer, Ingunn Trosholmen (Ap), er nok blant dem som jubler etter dagens overraskende vedtak. I et debattinnlegg i Aftenposten i januar raste hun mot Aftenpostens kommentator Andreas Slettholm og andre motstandere av prosjektet:
Aftenpostens kommentator Andreas Slettholm mener at E6-prosjektet forbi Lillehammer er på «ville veier». Han argumenterer 19. januar for at veiprosjekter ikke lenger bør gå gjennom naturreservater. Det er vanskelig å være uenig i det siste. Men lokale forhold kjennes best av lokale myndigheter.
Slettholm tar blant annet «den sterkt truede knekkanden» til inntekt for sitt syn. Det er sikkert Slettholm knekkende likegyldig at det ikke finnes en eneste knekkand i Lågendeltaet naturreservat?
Det som derimot finnes langs hele dagens E6-trasé, er hekkende, trekkende og overvintrende fugler, som er årsaken til at store deler av området er vernet. Men akkurat i området hvor broen skal krysse, der oppholder de seg ikke. For verneområdet i Lillehammer er ikke isolert til Lågendeltaet, men strekker seg 13 kilometer gjennom kommunen.
… Etter hvert trenger dette landet å doble eksporten for å opprettholde dagens velferdsstandard. For hvis ikke E6 er en vei med status vesentlig samfunnsinteresse, hvilken er da det? (Aftenposten)
– Hyklersk
Miljøpolitisk talsperson i SV Lars Haltbrekken raser mot beslutningen.
– Regjeringa svekker naturvernet for at Nye veier skal få det som de vil. For et vanvittig knefall for motorveiinteressene, sier Lars Haltbrekken.
– Hvis Barth Eide mener alvor med å ta vare på mer natur, så kan han ikke svekke naturvernet når det passer Nye veier.
Han viser til at klima- og miljøministeren før jul undertegnet naturavtalen i Montreal i Canada, der regjeringen forpliktet seg til å ta vare på mer natur.
– Det første de gjør etter å ha undertegna avtalen, er å svekke naturvernet. Det er hyklersk, sier Haltbrekken. (NRK)
Opnar for E6 gjennom Lågendeltaet med meir avbøtande tiltak (Regjeringen)
Regjeringen åpner for E6 gjennom Lågendeltaet (NRK)
Har brukt over éin milliard på planlagd E6: Kan vere forgjeves (NRK)
E6 gjennom Gudbrandsdalen handler om noe langt viktigere enn hyttefolkets reisetid (Aftenposten)