Tyskregistrerte elbiler på norgesbesøk. Foto: Terje Pedersen / NTB

I Tyskland sank elbil-salget med formidable 83 prosent fra desember 2022 til januar i år. Det faller sammen med at myndighetene kuttet i subsidiene på slike biler.

I det store billandet Tyskland har salget av elbiler vokst kraftig i 2022. I desember ble det solgt hele 104.300 elbiler i landet, hvilket utgjorde en markedsandel på 55 prosent.

Alt så ut til å gå i retning av elbiler, også i Tyskland.

Men så skjedde det noe. De statlige subsidiene ved kjøp av elbil ble kraftig kuttet, skriver The Driven.

(Saken ble først omtalt i Clean Energy Wire).

I fjor fikk tyskere opptil 6.000 euro fra staten ved kjøp av ny elbil, pluss opptil 3.000 euro fra bilprodusentene selv. Altså inntil 9.000 euro i støtte.

Fra 1. januar 2023 ble disse støtteordningene redusert til 3.000-4.500 euro.

Det var i midten av 2022 at den tyske regjeringen besluttet å gjøre noe med de gunstige støtteordningene for nye elbiler. Man hevdet at slike biler hadde blitt så attraktive for bilkjøpere at salget ville fortsette å vokse selv uten subsidier.

Det viste seg altså å være en stor feilvurdering. Salget av nye elbiler har rett og slett kollapset i Tyskland etter subsidiekuttene.

Registreringer for slike biler falt ca. 83 prosent til 18.100 i januar, fra 104.300 i desember. Det falt som et blylodd.

I desember var det, som i Norge, mange som fortet seg å kjøpe elbil før nyttår, for å få med seg gode ordninger som ville bli endret fra 1.1.

Det tyske desember-rushet etter prisgunstige elbiler fant sted ifølge Federal Motor Transport Authority (KBA).

Dette rushet varte ikke lenge. Et stykke ute i januar våkner så både tysk bilbransje og «grønne» politikere opp til en virkelighet der elbilsalget hadde møtt veggen med et smell.

Andelen elbiler falt til 15 prosent i januar fra mer enn 55 prosent i desember, mens de totale bilregistreringene i landet falt tre prosent, opplyser bilbransjeorganisasjonen VDA.

Alt i alt vil det totale elbilsalget synke med åtte prosent i år, anslår organisasjonen. Dette står i skarp kontrast til de visjoner mange har hatt om fortsatt vekst for elbilene i Tyskland.

VDA-sjef Hildegard Müller påpeker at Tyskland kanskje ikke er modent for elbiler ennå. Ikke minst er ladekapasiteten et problem i et land med enorme antall biler på veien døgnet rundt. Ofte tilbakelegger også bilistene store kjørelengder på motorveiene.

– Elbilkundene kan fortsatt ikke være trygge på at det finnes enkle og gode ladeløsninger når som helst og overalt på veiene, argumenterte Müller. hun mener det er en stor jobb å gjøre for å sikre at elbiler er attraktive for tyske bilkjøpere, også etter at subsidiene er kraftig kuttet.

Les også:

NAF gjennomførte stor elbiltest: Rekkevidden er kortere enn du tror

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.