FLAGGSKIP: Hybridfartøyet REV Ocean er bygd som kombinert luksus­yacht og forsknings­fartøy, og blir med 17.000 tonn verdens største i sitt slag. Voldgifts­retten skal ha gitt Røkke medhold i at verftet har gjort skipet for tungt. Illustrasjon: REV Ocean.

Lugano-fareren Kjell Inge Røkke skal i krangelen om super­yachten REV Ocean ha vunnet en knusende seier over bygge­verftet Vard.

I henhold til rykter i markedet kom dommerne i vold­giften i Ålesund fram til at den tidligere trål­fiskeren fra Molde hadde rett i sine påstander om at 17.000-tonneren var blitt for tung og stakk for dypt i forhold til kontraktens spesifikasjoner. For Vard og eierne, det italienske stats­selskapet Fincantieri i Trieste, betyr nederlaget en tung smell.

Det svirrer med tall i luften, men Røkke skal etter alt å dømme ha fått rett til å heve kontrakten og kreve et forskudd på mellom 500 millioner og en milliard kroner tilbake, sikkert med renters rente.

GRØNN STJERNE: Røkkes ferd mot den grønne stjerne­himmelen sammen med verdens super­rike har møtt motbør etter krangelen med det italienske stats­verftet Vard / Fincantieri, men han kan ha sikret seg et luksus­fartøy med en betydelig rabatt. Foto: Lise Åserud / NTB

Ikke salgbar koloss

Vard vil på sin side sitte igjen med en hybrid koloss, bygd for solhungrige gjester og en hærskare grønne verdens­frelsere, til en pris som sikkert nærmer seg tre-fire milliarder kroner, et beløp som til sjuende og sist er finansiert av den italienske stat.

Sjansen til å finne en kjøper med de russiske oligarkene ute av markedet, synes liten. Fagfolk Document har vært i kontakt med, sier at en ombygging av REV Ocean i tråd med de opprinnelige spesifikasjonene uten tvil vil koste flere hundre millioner kroner, særlig hvis store mengder stål skal byttes ut med aluminium for å lette skipet.

«Vi har ingen kommentarer», sier Vards informasjons­direktør Hege Akselvoll, som i de siste månedene har gått fra liten snakke­salighet til absolutt taushet. REV Ocean har fjernet selskapets telefon­nummer fra selskapets nettside, og besvarer tilsyne­latende heller ikke mail.

Tilbake til Accra?

Det kan selvsagt tenkes at tall­sjongløren fra Romsdal, med skatte­futen parkert og tilgang til gjøkur i alle fasonger, gjen­oppdager det grønne evangeliet og likevel overtar REV Ocean, og da sann­synligvis med en heftig rabatt.

Hans førende talsmann i Norge, den tidligere forretnings­advokaten og sjef for Aker-konsernet, Øyvind Eriksen, hevdet i fjor at det grønne skiftet var et taps­prosjekt, noe som kunne tyde på at parhestene hadde konvertert tilbake til den fossile tids­alderen. Hvis REV Ocean gjen­oppstår som Agenda 2030s flagg­skip med et hav av FN-subsidier og grønne stats­subsidier på radar­skjermen, kan sirkelen være sluttet. Grønn­svada i uhorvelige mengder vil på nytt overta selskapets publikasjoner.

Lesere med god hukommelse vil huske at prosjektet i sin tid ble markedsført som redningen for de søppel­fylte elvene i den afrikanske storbyen Accra, det potensielt oljerike Ghanas hovedstad med FN-emissæren Erna Solberg, SVs fallerte stjerne Erik Solheim, Kjell Inge Røkke og stiftelsen The Plastic Revolution Foundation i forgrunnen.

Hvis Røkke nå gjør alvor av løftene fra 2019 og setter alt inn på å fjerne plasten som fyller elvene i million­byen, må hattene løftes. Tar han i tillegg Espen Barth Eide, Børge Brende og Erik Solheim med på rydde­jobben i Accras slum, blir støvlene spandert av oss.

 

Kjøp Alf R. Jacobsens sensasjonelle «Stalins svøpe: KGB, AP og kommunismens medløpere» her!

 

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som ebok her!

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.