Byrådet i Oslo skal forsøke å erstatte dagens eksamensordning med «alternative vurderingsformer». Utdanningsetaten i Oslo fikk oppdraget i høst, og har allerede en skisse klar.
– Byrådet har lenge ønsket at utprøving av alternative former for underveisvurdering skal gjøres i et større omfang. Etter at utprøvingen er gjennomført, er målet å bruke erfaringene til å iverksette forsøk. Vi ønsker også at alternativer til dagens eksamen skal prøves ut og kommer til å søke staten om å få iverksette forsøk, sier Sunniva Holmås Eidsvoll (SV), byråd for oppvekst og kunnskap, til Utdanningsnytt.
Utdanningsetaten oversendte sin skisse til forslag 2. februar. Her foreslås alternative vurderingsformer som mappemetodikk, langtidsoppgave, eksamen i praktisk–estetiske fag, forsøk med todelt eksamen (skriftlig og muntlig) og/eller forsøk med tverrfaglig eksamen.
Utdanningsdirektoratet er allerede i gang med et utarbeide et forprosjekt for å prøve ut alternative eksamensformer nasjonalt. Forprosjektet skal etter planen være klart i 2025.
Både ungdomsskoler og videregående skoler vil bli påvirket. Der er på høy tid, mener Eidsvoll.
– Med de nye læreplanene og ny vurderingsforskrift er det på høy tid at elevene får mulighet til å vise kompetansen sin på ulike måter. Lærerne må også få mulighet til å prøve ut ulike måter å drive underveisvurdering på, med utgangspunkt i de nye læreplanene. Noen er i gang allerede. Nå vil vi invitere flere skoler til å delta, sier hun.
Enkelte skoler i Oslo har allerede testet ut slike alternative løsninger. I tillegg ble en rekke eksamener avlyst i forbindelse med nedstengningene under pandemien.
For å starte et bredt forsøk med alternative eksamensformer, må kommunen søke statlige myndigheter.
– Vi ønsker at skoler også skal få mulighet til å prøve ut alternativer til dagens eksamen på ungdomstrinnet. Derfor ønsker vi å søke om forsøk så fort som mulig, sier Eidsvoll.
Utdanningsetaten sier de har behov for ekstern hjelp til faglig forankring og kvalitetssikring for å løse oppdraget. De har hatt tett dialog med lærerorganisasjonene og Elevorganisasjonen, og mener langtidsoppgave kan være mer motiverende enn de tradisjonelle prøveformatene; skriftlig og muntlig.
Les også:
Kunstig intelligens er her, du klarer ikke se om teksten er laget av AI eller menneske
Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet» her! Du kan også kjøpe e-boken her.
Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som ebok her!