Globaliseringen og forflytningen av store deler av Vestens industribase til Kina og andre lavkostland, Kinas vekst og ekspansjonistiske utenrikspolitikk, USAs svekkede stilling og krigen i Ukraina har satt fart i tilnærmingen mellom Russland og Kina, India og de øvrige alliansefrie land samt Iran, Saudi Arabia og GCC-landene (De forente arabiske emirater, Kuwait, Bahrain, Saudi-Arabia, Oman og Qatar).
Realpolitikken slår nå inn med full tyngde i det internasjonale varebyttet. Det finner sted et paradigmeskifte i handelen med råvarer, særlig med olje og gass. Det kommer til å få konsekvenser finansielt, valutamessig, industrielt og sikkerhetspolitisk for EU og resten av OECD-området, og kanskje særlig for Norge.
Skiferoljerevolusjonen har i løpet av et tiår gjort USA tilnærmet selvforsynt med olje og gass. Kina er derimot verdens største oljeimportør, og har med sine vekstambisjoner et tilnærmet umettelig behov for olje og gass. Krigen i Ukraina, handelskrigen mot Russland og en forfeilet europeisk energipolitikk har resultert i et presserende behov i EU for alternativ til russisk olje og gass.
Den oljen og gassen Russland tidligere solgte til EU, selger Russland nå til Kina, India og de alliansefrie land. Russland selger den riktig nok med 20 % rabatt, men får betalt delvis i rubler og delvis i konverterbare yuan, og har nok inntekter til å fyre opp våpenproduksjonen og holde sin krigsmaskin i gang.
Og for de som tror at de vestlige handelssanksjonene overfor Russland er effektive, hører det med til historien at Kina videreselger russisk gass til Europa med god fortjeneste. India gjør trolig det samme med russisk olje, raffinerte petroleumsprodukter og diesel.
Med sitt Belt and Road Initiative investerer imidlertid Kina tungt både oppstrøms og nedstrøms i petroleumssektoren og andre sektorer i GCC-landene, Iran, Vest-Afrika og Venezuela. Kina får betaling for sine investeringer, gjerne i olje til rabattert pris.
Russland, Iran og Venezuela er utsatt for handelssanksjoner, og GCC-landene har nok dollar og ønsker å diversifisere bort noe av dollarrisikoen. Yuan ble i 2017 gjort konverterbar til gull på børsene i Shanghai og Hong Kong, mens USA opphevde gullstandarden for dollar i 1971. Penger er penger, og gull er sikrere enn dollar. Kinas handel med Iran og GCC-landene vil derfor antakelig i stigende grad finne sted i yuan.
Yuans andel av samlede valutatransaksjoner i SWIFT er med 2,37 % foreløpig beskjeden. Til sammenlikning finner ca. 40 % av alle valutatransaksjoner sted i dollar. Men om den utviklingen som en nå ser konturene av, fortsetter, vil det ikke ta mange årene før en betydelig del av verdenshandelen med petroleum vil finne sted i yuan.
Ta her med i betraktningen at Russland, Iran og Venezuela står for 40 % av verdens bekreftede oljereserver, Saudi Arabia for 20 % og de øvrige GCC-landene for 20 %.
Og om petro-dollaren i et visst omfang blir erstattet av petro-yuan, vil det åpenbart få konsekvenser for dollarens stilling og likviditeten i det amerikanske obligasjonsmarkedet. Det er noe Norges Bank, Oljefondet og norske investorer bør tenke på.
Den kinesisk-finansierte industrisatsingen i Iran, GCC-landene og i Nord- og Vest-Afrika som vil følge med det kinesiske Belt and Road Initiative, innebærer at stadig mer av oljen og gassen etter hvert vil bli etterspurt lokalt, og mindre vil bli tilgjengelig for det internasjonale markedet og for EU. Det bør bekymre EU.
Endringene i det geostrategiske bildet vil få sikkerhetspolitiske konsekvenser for vår hovedallierte USA, som vår egen sikkerhet er totalt avhengig av. Det er noe forsvarsministeren bør tenke på.
Det vil sette et olje- og gassavhengig EU i en stadig vanskeligere situasjon. Og det vil få konsekvenser for en petroleumsøkonomi som den norske. Vi må påregne å bli satt under et stadig sterkere press fra EU om å produsere så mye olje og gass som vi kan. Det er noe vi bør være glade for, og noe olje- og energiministeren bør tenke gjennom og forberede oljesektoren på.
Vi må påregne at EU vil sette Norge under press for å selge oljen og gassen til EU så billig som mulig. Det har EU allerede gjort når det gjelder norsk gass ved å etablere et gassimportkartell og en makspris på gass. Det er åpenbart i strid både med EUs eget indre markedregelverk og med EØS-avtalen. Det er noe utenriksministeren bør tenke på og snarest gjøre noe med.
Dette er foruroligende, for det virker som verken utenriksministeren, energiministeren, forsvarsministeren eller statsministeren er særlig opptatt av disse utviklingstrekkene.
I stedet for å betjene EUs energibehov ved å subsidiere byggingen av vindmølleparker, batterifabrikker og hydrogenproduksjon i Norge, burde regjeringen vært mer opptatt av å utvikle robuste strategier for å forhindre at Norge kommer ut som den tapende part, som må betale EUs energiregning med gass og olje til rabbatert pris.
Øystein Steiro Sr., Vaktmester.
Kjøp «Et varslet energisjokk» her!
Synes du verden går av hengslene? Vil du forstå hva som skjer og kanskje stritte imot? Kjøp «Den døende borgeren» av Victor Davis Hanson som papirbok her og som ebok her!