Bane NOR har høstet mye kritikk etter fiaskoåpningen av Follobanen.

Konserndirektøren i Bane NOR, Gorm Frimannslund, er den som sitter med ansvaret, og han har sikret seg en personlig lukrativ avtale, skriver TV 2.

Dette er en avtale som ifølge en arbeidsrettsekspert strider med anbefalingene satt av departementet.

Sammenlignet med andre ledere i staten kan Frimannslund få mer penger enn det som er normalt.

Konsernsjefen har en årslønn på 3.023.146 kroner, noe som er én million kroner mer enn lønna til statsministeren.

I tillegg har Frimannslund en sluttavtale som sikrer ham 12 måneders lønn, altså over tre millioner kroner, hvis han blir sagt opp.

Selv om han skulle få en ny jobb innen ett år, er han sikret en halv årslønn uansett. Altså 1,5 millioner kroner av skattebetalernes penger.

Siden han bare har oppsigelsestid på tre måneder, kan han likevel gå inn i en ny jobb samtidig som han får utbetalt 750.000 skattefinansierte kroner.

– Dette avviker noe i forhold til statens retningslinjer, skriver Bane NOR i en e-post.

– Avtalen til Frimannslund er i strid med hva departementet anbefalte i 2015. Det er fordi han vil eventuelt få lønn mer enn tre måneder, sier Henning Heitmann, ekspert i arbeidsrett.

Han påpeker at Bane NOR finansieres av skattebetalerne.

– Det er offentlige penger, noe som krever ekstra ansvarlighet. Det vil i teorien være å gi bort 750.000 kroner. Hvorfor er det nødvendig å gi ham penger hvis han skulle ha en annen jobb? undrer han seg.

Det offentliges ufattelige pengebruk

Frimannslund ønsker ikke å kommentere personlige forhold, men er klar på at avtalen ikke bryter med retningslinjene.

– Jeg ønsker ikke å kommentere på min avtale. Avtalen er fra 2016, og da er den innenfor retningslinjene. Jeg har ingen kommentar til min egen lønn, sier Gorm Frimannslund, og legger til:

– Jeg har tillit fra styret til å gjøre min jobb. Ellers ville jeg ikke stått her. Jeg har ikke vurdert å trekke meg som konsernsjef.

Arbeidsrettsekspert Thomas Benson mener lønna til Frimannslund er altfor høy.

– Det er en uspiselig lønn. Han har en avtale som sikrer ham 750.000 kroner uansett om han får ny jobb, utdyper Benson.

Han tror folk flest blir sinte av en slik avtale.

– Det er all grunn til å tro folk blir provosert med en størrelsesorden på tre millioner kroner. De har brukt nok penger på Follobanen nå, om man ikke skal bruke enda mer penger fra Bane NOR sin side, sier Benson.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) vil ikke svare på om han har tillit til sjefen i Bane NOR.

– Det er det opp til styret å vurdere, sier han.

På spørsmål om Nygård ville inngått den samme avtalen i dag, svarer han:

– Vårt utgangspunkt er at statens retningslinjer skal følges, men denne avtalen ble inngått langt tilbake i tid, lenge før jeg ble statsråd. Hva slags vurderinger de gjorde den gangen, er det vanskelig for meg å si noe om i dag.

Ifølge Nygård skal det mye til før en slik lønnsavtale trekkes tilbake.

– Når man inngår avtaler, er det vanlig at de lagte kortene ligger. Det er veldig uvanlig at man endrer på dette. Om man skal endre på en slik avtale, er det i så fall en prosess som skal gjøres mellom dem som har inngått avtalen. Det er det ikke jeg som må vurdere, men styret i Bane NOR, avslutter han.

 

Kjøp e-boken av Kent Andersen her!

 

Kjøp «Mesteren og Margarita» her!

 

Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet» her!  Du kan også kjøpe e-boken her.

 

Kjøp Jean Raspails roman «De helliges leir» her!  Du kan også kjøpe den som e-bok her.


Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.