Byråd for miljø og samferdsel Sirin Stav (MDG). Foto: Heiko Junge / NTB
Bymiljøetaten i det rødgrønt styrte Oslo har utredet hvordan hele sentrum kan bli en såkalt nullutslippssone. Innføring av en slik sone kan tidligst skje i 2025.
Det er spesielt byrådspartiet MDG som har presset på for et slikt påfunn, om målet er å forby all transport med bensin- og dieseldrevne kjøretøy.
I første omgang skal det gjelde sentrum av Oslo, men på sikt ønsker MDG å gjøre hele byen til en forbudssone for den typen biler de fleste i dag kjører.
Innføringen av en nullutslippssone bør rettes mot varebiler og tungtransport først, og persontrafikken i neste runde, skriver Bymiljøetaten i Oslo i en pressemelding.
NTB melder om saken.
– Oslo skal bli verdens første utslippsfrie storby, samtidig som vi gjør byen bedre å bo i. Jeg er glad for å få dette faglige underlaget til et av Oslos viktigste klimatiltak, som også gir mindre luftforurensing og støy, sier Sirin Stav, byråd for miljø og samferdsel.
Sirin Stav overtok jobben da hennes partifelle Lan M. Berg måtte avgå, etter en rekke skandalesaker for henne og partiet i Oslo. Se sak under.
Det er Sirin Stavs byrådsavdeling som har gitt Bymiljøetaten oppgaven med å utrede når og hvordan Oslo kan innføre nullutslippssone.
En slik sone er et geografisk avgrenset område der kun nullutslippskjøretøy har adgang. Målet er å redusere klimagassutslipp fra veitrafikken og bidra til en raskere omstilling av bilparken.
Dette skal altså skje gjennom forbud og tvang, hvilket synes å være det viktigste redskap i MDGs politiske verktøykasse.
Forslaget fra Bymiljøetaten innebærer at hele Oslo sentrum innenfor ring 2 får et utslippsforbud.
MDG har dermed tenkt seg at alle varetransport i byen skal foregå per elektriske kjøretøy. Det er snakk om enorme mengder av gods som skal til forretninger, kunder og bygge- og anleggsplasser.
Enkelte vil stille seg spørsmålet om man i MDG har tenkt særlig grundig gjennom dette og hvilke konsekvenser det vil få.
I dag mangler imidlertid Oslo lovhjemmel til å innføre en slik nullutslippssone. Den må komme i år dersom tiltaket skal kunne settes i verk i 2025.
– Oslo og andre storbyer venter nå på at regjeringen skal gi kommunene mulighet til å innføre nullutslippssoner, sier Stav.
Det hun mener, er at MDGs velgere venter på dette. Flertallet av byens velgere, det vi si de ca. 90-95 prosent som ikke stemmer på MDG, må derimot sette sin lit til at regjeringen sier stopp for denne typen ytterliggående planer.
Les også:
Bli med på møtet du også:
Kjøp e-boken av Kent Andersen her!
Hvis du bare skal kjøpe én bok på nyåret, så la det bli «Mesteren og Margarita».
Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut: