Oslo Ap’s programkomité foreslo å gjøre fossilbil ulovlig på kommunale veier innen 2030, men nå er flertallet for å fjerne setningen.
Det får Venstre, SV og MDG til å reagere.
MDG-gruppeleder Eivind Trædal er en av dem som vil ha et totalforbud mot fossilbiler i Oslo innen 2030.
– Det er alltid farlig å svekke de målene vi har. Det ser vi jo på nasjonalt nivå: Bare en av sju nordmenn tror på at vi skal nå klimamålene. Det er jo fordi Arbeiderpartiet og Høyre gang på gang har vist at de ikke tar klimamålene seriøst. Du jobber ikke like hardt for å nå en deadline hvis du vet at den kommer til å bli skjøvet på, sier han til Avisa Oslo.
Under helgens årsmøte i Oslo Ap skal partiet ta stilling til følgende: Skal det være forbudt å kjøre fossilbil på Oslos kommunale veier innen 2030?
En av dem som mener at svaret på det er et absolutt ja, er Ola Wolff Elvevold, som er gruppeleder for byrådspartiet SV.
– Hvis vi skal nå målene vi har satt oss lokalt og i Parisavtalen, har vi ikke råd til å ha fossisbiler kjørende rundt. Det går ikke opp i opp, sier han.
MDG-gruppeleder Trædal avfeier på sin side blankt at MDG vil vike på dette punktet – uavhengig av hva Oslo Ap kommer fram til.
– MDG har ikke planlagt å svekke Oslos klimapolitikk, nei. Det tror jeg også Arbeiderpartiet vil ha liten støtte til hvis de rødgrønne partiene får sjansen til å danne et nytt byråd sammen, sier Eivind Trædal.
Oslo Ap’s fylkesleder Frode Jacobsen avfeier kritikken som tøv.
– Oslo Arbeiderparti har hatt en radikal, ambisiøs og offensiv klimapolitikk i mange år, også lenge før MDG kom inn i Oslo bystyre. For oss har det alltid vært viktig å gå foran og ta dristige politiske veivalg, men det må alltid balanseres opp mot at vi skal ha med oss folk på den grønne og nødvendige omstillinga, sier han.
Jacobsen er ikke sikker på om et forbud er veien å gå, og mener at det er mer enn nok tid igjen til å finne en løsning før 2030.
– Det er åtte år til 2030, og går vi åtte år tilbake, ville ingen våget å spå at elbilene skulle være så dominerende som de er Oslo i dag. Denne utviklinga vil fortsette, og forurensende biler fases ut. Derfor mener vi det ikke er riktig å gå inn for et forbud, og tror målet nås gjennom positive virkemidler, sier han.
Fylkeslederen for Arbeiderpartiet i Oslo mener partiet har en glimrende politikk rundt problemet med fossilbiler, og viser til følgende formulering fra programkomiteen:
«For å nå klimamålene, er det viktig at vi både reduserer biltrafikken og får en bilpark som forurenser mindre. Bilparken er i stor endring. I 2022 var åtti prosent av de nye bilene elbiler. I Oslo var det langt mer. Dette er en utvikling som vil fortsette. Oslo Arbeiderparti vil arbeide for at de forurensende bilene fases ut av Oslo så raskt som mulig. Vi vil legge vekt på å bruke positive virkemidler.»
Oslo Venstres miljøpolitiker Marit Vea, som i utgangspunktet sitter i opposisjonen, mener også at Ap ikke går langt nok i kampen mot fossilbilene i hovedstaden.
Vea synes ikke Jacobsens henvisning til elbilsalg holder. Hun viser til at det finnes over 200.000 fossilbiler i Oslo, og at tempoet på utskiftningen av disse ikke går raskt nok.
– Da gir det ingen mening å avlyse klimamålene om nullutslipp i 2030. Vi i Venstre er veldig for gulrøtter og er på elbilistenes side, men i tillegg til gulrøttene må vi sette en sluttdato som Oslo-borgerne kan forholde seg til, sier Vea.
Hun mener at Ap må vedta et forbud mot fossilbiler om partiet skal beholde noen form for seriøsitet i «klimakampen».
– Jeg synes Ap i Oslo har tatt noen skritt i riktig retning innenfor klima og miljø, men om de ikke vedtar dette, avslører de at heller ikke Oslo Ap har skjønt alvoret og hvor mye det faktisk haster å kutte utslipp. Det ville ikke overraske om andre hensyn enn klima vinner frem i Ap, og viser bare at det fremdeles trengs sterke miljøpartier ved makten i Oslo, avslutter Marit Vea.
Kjøp billetter til Document-møtet i Oslo den 26. januar her.
Kjøp e-boken av Kent Andersen her!