Vår energis funn like før jul av 15–20 milliarder m3 naturgass nær Goliat-feltet utenfor kysten av Vest-Finnmark utløste jubel – i en verden der folk og næringsliv hungrer etter energi. Basert på dagens priser tilsvarer gassfunnet et enormt beløp, mellom 100 og 150 milliarder kroner brutto. Problemet er at gassen ligger i et reservoar 1800 meter under havbunnen, 90 kilometer nordvest for basebyen Hammerfest. Som en følge av årelang politisk krangel finnes det verken rørledninger eller anlegg på land som kan sikre at gassen når markedet. Gigantformuen, som tilhører selskapet Vår energi og det norske samfunnet, er i dag i virkeligheten verdiløs.
Den politiske sabotasjen av nordnorsk industrialisering, som i fjor høst fikk et nytt uttrykk i utsettelsen av oljefeltet Wisting og 26. konsesjonsrunde, har pågått med varierende styrke og infamitet helt siden 1980, da områdene nord for 62. breddegrad omsider ble åpnet for petroleumsvirksomhet. Det dreier seg om 42 år med virkelighetsfjerne arktiske undergangsfantasier, en viljeløs drift mot Arbeids- og Velferdsforvaltningens (NAV) purgatorium, nådeløs straff av verdiskapere, fritenkere og folk med tiltakslyst og en komplett mangel på dristighet og nytenkning i landsdelens politiske elite og blant subsidiehungrige intellektuelle, noe som for alltid vil sikre dem en fremskutt plass i Guinness’ rekordbok over samfunnsvitenskapens bakstrevere.
Eventyr og grøsser
Alle som har fulgt historien om olje og gass i Nord-Norge, vet at den har vært en blanding av eventyr og grøsser med korte øyeblikk av håp og lykksalig overmot og lange perioder med neglebitende skrekk og depresjon – som om jakten på havbunnens svarte gull var Belzebubs påfunn og en sikker vei mot undergangen for folk og fe, fisken i havet og stjernene på himmelen.
Et skjebnesvangert terningkast
Den mørkeste tiden inntraff mellom 1989 og 1994, da Barentshavets torskebestand brøt sammen og sendte nesten samtlige bedrifter i fiskeindustrien til skifteretten – samtidig som de multinasjonale oljeselskapene vendte ryggen til Arktis. 43 fabrikker gikk over ende. 1500 arbeidsplasser forsvant, og den lokale arbeidsløsheten oversteg 17 prosent.
«Leteaktiviteten i Barentshavet vil være bærebjelken i lang tid fremover», hadde oljeminister Arne Øien fromt sagt da regjeringen Brundtland i et øyeblikk av overmot i 1986 delte ut et snes av de største og mest lovende blokkene mellom Nordkapp og Bjørnøya til utålmodige globale operatører som mer tenkte på egne lommebøker enn Norges strategiske interesser.
Det var et skjebnesvangert terningkast, og det endte fryktelig galt. I de neste sju årene ble 21 av de mest synlige gigantstrukturene under havbunnen i Barentshavet perforert på de mest opplagte stedene. Ingen av brønnene påviste utvinnbare forekomster av petroleum.
Riktignok lekket borekjernene blåfiolette og klebrige rester av råolje, noe som fortalte at strukturene en gang i tiden hadde inneholdt enorme mengder petroleum. Men Skaperen hadde vært i godt humør for 50 millioner år siden. Jordskorpen var ristet og løftet fra noen få hundre meter til mer enn 2000 meter enkelte steder. De voldsomme bevegelsene hadde fått oljen til å lekke ut eller flytte seg over i andre og mindre feller. Bare vannet var tilbake i porene – som om naturen selv ville peke nese av geologene og geofysikerne som trodde at jordskorpen var likedan fra Tiddlybanken til Sundastredet.
Da plattformen Ross Rig avsluttet boringen av en brønn i det jomfruelige området øst for Nordkapp i slutten av februar 1994, ble nullpunktet nådd. Riktignok påviste Statoil olje og gass i porøs flint som var 250 til 300 millioner år gammel, og det hadde ingen gjort tidligere. I noen korte timer splittet testflammen vintermørket over Bananbanken. Det ble produsert 535.000 kubikkmeter gass og 200 fat olje, men det var ikke nok. Funnet var for lite til å kunne bygges ut. Da brønnen ble plugget i slutten av måneden, var forpliktelsene oppfylt. Sju år med mislykket strategisk boring hadde skremt de multinasjonale selskapene som forflyttet ressursene til mer lovende provinser. Boreprogrammene i Arktis ble innstilt. Uten friske initiativ ville oljeletingen i Barentshavet være slutt for mange år fremover.
Røde lys i nord
Varsellampene lyste rødt, og mange så faresignalene. Nordnorske politikere fryktet de psykologiske effektene av en full stans i oljeletingen. I Oljedirektoratet og Olje- og energidepartementet var fagfolkene ikke villig til å avskrive Barentshavet. Prognosene var blitt nedjustert i 1988, da geologene så vidt hadde begynt å forstå hva oppløft og erosjon hadde ført til. Men sokkelen i nord var mer enn dobbelt så stor som i Nordsjøen, og noen få nålestikk fortalte ikke alt – særlig ikke hvis stikkene var for grunne.
I vest beviste feltene på Tromsøflaket at det fantes intakte petroleumsproduserende systemer, og på russisk side av delelinjen var Sjtokman-feltet alene ti ganger større enn Snøhvit med samlede ressurser på nesten fire billioner kubikkmeter gass. Mengden av residuell olje i de fleste av de mellomliggende brønnene fortalte at det var produsert enorme mengder hydrokarboner i Barentshavet. Det gjaldt derfor ikke å gi opp, men å tolke boredata og seismiske resultater på nytt.
Til tross for tilbakeslagene og den politiske motstanden var ikke alt like dystert. For bransjefolkene, som hadde bevart troen på Barentshavet som petroleumsprovins, begynte det langsomt å lysne. Tenkepausen ble lang siden Statoil plugget og forlot den siste brønnen utenfor Nordkyn i februar 1994. Årene gikk uten letevirksomhet, mens geologene vurderte strukturer og modeller.
Først våren 1997 ble de sju første lisensene i en ny Barentshav-kampanje utdelt – i tråd med et stortingsvedtak om lettere vilkår for leting i nord, mot stemmene til den vanlige freds- og miljøjuntaen fra ytre venstre og mellompartiene. En håndfull utenlandske oljeselskaper holdt fortsatt ut, og franske Elf, italienske Agip og amerikanske Mobil ble gjort til operatører sammen med det norske trekløveret Statoil, Hydro og Saga. For å imøtekomme stadig hardere miljøkrav og rasjonalisere boreoperasjonene, var samarbeidsorganisasjonen Nobales (Norsk Barentshav Letesamarbeid) etablert, først og fremst med sikte på felles innleie av en godkjent borerigg. I 1998 ble det innhentet store mengder ny 3D-seismikk. Straks tolkningen var avsluttet, ville en storstilt letekampanje bli iverksatt.
I år 2000 – etter sju bortkastede år – vendte oljeselskapene på nytt tilbake til Barentshavet i et forsiktig omfang. Deltakerne i Nobales hadde leid den vinterisolerte riggen Transocean Arctic og ville bore sju brønner – fra Senjaryggen i vest til Finnmarksplattformen i øst. Studiene av oppløft og erosjon lå fortsatt som en skygge over den geologiske tenkningen, og de toneangivende selskapene ville helst bore i de områdene som hadde vært minst utsatt.
Italiensk sprang inn i det ukjente
Da Hydro i juli år 2000 innledet kampanjen med en brønn langt ute i havgapet, var forhåpningene store. Det var gått sju og et halvt år siden forrige boring i Barentshavet, og alle håpet på en funnmelding. Men brønnen var tørr, noe som ikke gjorde situasjonen lettere for oljeselskapet Agip, som var operatør for boring nummer to. Italienerne satset på en struktur som lå mye nærmere land, bare 85 kilometer nordøst for Hammerfest – innenfor området som flertallet trodde var tømt. Statoil var blant de mest negative og hadde allerede utpekt strukturen som brukbar for kun ett formål: deponering av den utskilte CO2-en fra Snøhvit.
Men Agip var på jakt etter hydrokarbonene som hadde migrert fra kildebergartene i nærheten, og var villig til å gi de uortodokse tenkerne en sjanse. Da olje ble påvist i september i år 2000 i to formasjoner, som lå 1100 og 1800 meter under havbunnen, var det mange geologer som klødde seg i hodet. To oljeførende lag var funnet. Det var soleklart at oppløft og erosjon hadde fått mye til å lekke ut, men alt av hydrokarboner var ikke forsvunnet i det store intet. De hadde vandret til nye feller i ikke-kartlagte strukturer i dypet. Hvis det var slik at fagfolkene satt fast i en blindgate – først i troen på jura sandstein, deretter på effekten av oppløft og erosjon – hvor skulle man da lete?
Norsk Agip hadde funnet ett svar. Feltet ble kalt Goliat. Senere undersøkelser viste at strukturen inneholdt mer enn 500 millioner fat olje og 30 milliarder Sm3 gass, hvorav henimot 200 millioner fat olje ville la seg utvinne.
Det var et av de mest betydningsfulle funnene på norsk sokkel på mange år, og Oljedirektoratets senere sjef, Bente Nyland, kommenterte: «Det er det første rene oljefunnet i Barentshavet, noe som i seg selv er interessant, og som gjør videre utforskning av de nordlige havområdene enda mer interessant.»
Nyland var en av Statoil-geologene som i midten av 1980-årene hadde beregnet effekten av rystelsene i jordskorpen og den påfølgende erosjonen. Arbeidet ledet til viktige erkjennelser, men funnet av Goliat viste at erkjennelsene ikke måtte opphøyes til bibelske sannheter. Det kunne hende at Moder Jord var mer intrikat enn de fleste forsto, og at Barentshavet var rikere enn mange hadde trodd.
Sterk oppgang og nye funn
Goliat hadde en viktig sideeffekt – stimulert av nye statlige tiltak. Utforskningen av nye letemodeller skjøt fart, og risikoviljen økte. I de neste årene ble flere nye områder tolket og undersøkt på nytt med mange funn – fra den sørlige kanten av Loppahøyda til Bjørnøybassenget og Lopparyggen øst, med oljefeltene Johan Castberg og Wisting som de mest spennende. Hver av dem inneholdt mer enn 500 millioner fat utvinnbar olje. Til sammen utgjør dette, med en oljepris rundt 90–100 dollar fatet, en verdi på 90–100 milliarder dollar, eller en billion norske kroner.
Regjeringens beslutning i fjor høst om å forskyve utbyggingen av Wisting ut i det blå, var bare en av mange lignende vedtak som Støres kameratgjeng fant forsvarlig og fornuftig. Hva skal man vel med 500–600 milliarder kroner så lenge CO2-hysterikerne beroliges, retrettjobbene i FN holdes åpne og minstepensjonistene godtar 15.000 kroner i måneden, hvorav strømregningen sluker det meste?
Områdene rundt Norvargdomen i det samme området avdekket gassforekomster på til sammen antakelig 200–300 milliarder Sm3 gass – på linje med gassfeltet Snøhvit i størrelse. Men testing og avgrensning dokumenterte at reservoarene var kompliserte, med tett sandstein som ville bli vanskelig å drenere. Anslagene varierte fra 50 til 150 milliarder Sm3 utvinnbar gass, og det var for lite til at den franske operatøren Total ville påta seg utbyggingsoppgaven. Brønnene ble plugget og Norvarg forlatt.
Kort tid etter ble oppgangsperioden avløst av en ny negativ syklus med et brått prisfall på petroleum og økende politisk usikkerhet, spesielt knyttet til Russlands annektering av Krim. Fra sommeren 2014 til vinteren 2015 falt oljeprisen fra over 110 til under 50 dollar fatet. Bransjen reagerte umiddelbart, kuttet leteplaner og sa opp folk. Tross framskrittene i seismikk, geofysikk og andre esoteriske fag, ble Barentshavet fortsatt regnet som et hittebarn. Det ble stille om hypotetiske prospekter, og riggene søkte på nytt til områder med lavere risiko, høyere utbytte og enklere geologi.
Goliat i produksjon
I mellomtiden hadde ENI Norge i 2009 fått godkjent planene for en utbygging av Goliat med en avansert 64.000 tonns plattform, åtte bunnrammer og en daglig produksjonskapasitet på 100.000 fat råolje. Etter å ha løst de sedvanlige barnesykdommene ble den første oljelasten hentet av en skytteltanker i 2016.
Alt var ikke bare fryd og gammen. Det tekniske utstyret måtte stadig utbedres og moderniseres, og blant de få informerte var den underliggende debatten het. Det høye trykket i undergrunnen, som sørget for at den salgbare oljen løsrev seg fra porene i sandsteinen og steg om lag to kilometer gjennom rørene til plattformens behandlingsanlegg og lagertank, ble vedlikeholdt av vann og gass, som ble separert fra oljen og under stort trykk injisert gjennom egne rør og tilbake i reservoaret. Det ga – folkelig uttrykt – trykkstøtte til utvinningen, og bidro til «å flushe ut» oljerestene i gjenstridige lommer.
At naturgassen på Goliat, som i henhold til Oljedirektoratets tall hadde et volum på 30 milliarder kubikkmeter (Sm3) og var verdt et betydelig beløp, ble brukt som verdiløst «vaskemiddel», hadde kun én forklaring: ENI og partnerne på Goliat hadde ingen muligheter til å selge gassen. Et undersjøisk gassrør til Melkøya ville bli på 50 km. LNG-fabrikkens kapasitet var dessuten booket til 2040 av Statoil (nå Equinor) og de øvrige eierne, som ville ha ut egne verdier først og sa tvert nei til gass fra Goliat – om de ikke fikk den gratis.
Vill krangel om gassløsning
En voldsom debatt hadde rast i årene rundt 2012, da det statlige Gassco foreslo å bygge et nærmere 900 km langt gassrør fra Melkøya til Aasta Hansteen-plattformen, med videre transport gjennom det eksisterende rørsystemet til foredlingsanlegget Kårstø i Rogaland, der rogalendingene fryktet gassmangel fra 2022. Men forslaget innebar at vesentlige mengder Snøhvit-gass skulle sluses forbi Melkøya LNG og sendes direkte til Kårstø, som innad i bransjen ble betraktet som rogalendingenes hjertebarn – og rogalendingene hadde hatt en dominerende posisjon siden Stavanger på 1960-tallet ble oljeindustriens sentrum.
Et alternativt forslag om å utvide Melkøya LNGs kapasitet med en ny produksjonslinje, det såkalte Tog 2, ble nedstemt i lisensen – med det andre Rogalands-dominerte statsselskapet, Petoro, på nei-siden. Ingen kunne selvsagt bevise at petroleumsindustrien var under kontroll av en lokal politisk «mafia», som prioriterte Rogaland fremfor andre deler av landet, men i styrerommene nord for Dovre haglet det med ukvemsord om maktkonsentrasjonen i de to statsselskapene, Gassco og Petoro.
Under lå selvsagt frykten for at Equinor ville kjøre mer og mer av Snøhvit-gassen gjennom røret og direkte til markedet – med nedlegging av LNG-fabrikken som uunngåelig resultat og fatale følger for petroleumsindustrien i Barentshavet.
Skjebnesvanger utredning
Nå arbeider Gassco med en ny utredning om den omstridte og skjebnesvangre gassløsningen. Enhver løsning består av to deler: et undersjøisk system av oppsamlingsrør med installasjoner for trykk og kvalitetskontroll (naturgass kan ha svært ulike kjemiske spesifikasjoner), og en mottaksstasjon på land, som tar imot, behandler, separerer og videresender gassen til endelig mottaker – enten til en kjøper i Europa gjennom et nytt rør langs kysten av Troms og Nordland til det eksisterende transportsystemet i Nordsjøen, til Melkøya LNG eller til en ny, gassbasert industri i Finnmark, som den planlagte ammoniakkfabrikken på Markopnes i Kvalsund utenfor Hammerfest.
Få er i tvil om at gassrørledningen fra Melkøya til Aasta Hansteen lar seg bygge og drive med investeringsmidler fra staten og store utenlandske fond som ser mer på langsiktig avkastning enn hurtig profitt.
For Barentshavet som leteprovins og Norge som nasjon er etableringen av det lokale oppsamlingsnettet av langt større økonomisk og strategisk betydning. Landet har strandet og verdiløs gass fra Pingvin-funnet i Bjørnøybassenget langt i vest (10–20 milliarder Sm3) til Norvargdomen (50–150 milliarder Sm3) til Nordkappbassenget og Finnmark øst. I øyeblikket er gassen verdiløs.
Hvis oljeselskapene ser av seismikken at en struktur inneholder gass, blir den rett og slett ikke boret. Ingen vet derfor eksakt hvor mye gass som finnes, verken i vest eller øst. At det dreier seg om meget betydelige mengder, kan det neppe være tvil om.
Hvis man tar med alt av stort og smått som allerede er påvist og kan utvinnes, ender man et sted rundt 100 til 150 milliarder Sm3.
Bruker man Oljedirektoratets tall, gjenstår ytterligere 1120 milliarder Sm3 gass, noe som gjør at vi lett kan havne i nærheten av et nytt Troll-felt – forutsatt at det lokale rørsystemet er på plass. Men dagens skyhøye priser nytter det selvsagt ikke å regne med, men at det dreier seg om betydelige verdier, er selvsagt.
Det politiske veivalget er derfor krystallklart. Hvis Gassco på nytt kun legger fram forslag om et gassrør til Kårstø, som vil true Melkøya LNGs eksistens og føre til at letevirksomheten i Barentshavet opphører, har CO2-falanksens undergangsvisjoner også smittet den tradisjonelle petroleumsmafiaen i Rogaland. De vil gjøre det letteste: ofre Barentshavet, nordområdene, Finnmark og Norges strategiske interesser. Resten av industrien skal gå som før – med statsfinansiert elektrifisering.
Hvis de virkelig kommer med et seriøst og kostnadsberegnet alternativ for et lokalt rørsystem som vil gi den strandede gassen i Barentshavet verdi og stimulere til nye letekampanjer etter gass, vil de ha skapt grunnlaget for å ta en korrekt strategisk og økonomisk avgjørelse på et senere tidspunkt.
Norge kan ikke la halvparten av petroleumsreservene ligge igjen i undergrunnen, basert på ville fantasier om en snarlig undergang fra en liten krets fanatikere – hvorav store deler finnes i Barentshavet. Vi må nå kartlegge det vi har, og så treffe de rasjonelle beslutningene etterpå. Det betyr at det eneste Gassco behøver å levere, er en kostnadsberegnet analyse av det lokale rørsystemet med tilknyttet landanlegg, ikke mer tåkeprat om et nytt rør langs Norskekysten. Norges virkelige strategiske interesser ligger mellom Tromsø, Bjørnøya og Spitsbergen, ikke i villastrøkene i Stavanger.
Det betyr at vi trenger en langt større kraft og større statsstøtte til leting etter olje og gass, og en anstendig økonomisk behandling av havfiskeflåten, som viser flagget oftere i nord enn selv Kystvakten. Forstår man ikke det, forstår man ingenting av Norges utsatte posisjon – uansett hvor god man er til å regne sammen volumer og priser. Det er ikke flere flotte privatboliger vi trenger i Rogaland. Det er full aktivitet utenfor kysten av Finnmark.
Kjøp Alf R. Jacobsens sensasjonelle «Stalins svøpe: KGB, AP og kommunismens medløpere» her!
Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som ebok her!