Kommunale ladepunkter for elbil i Oslo. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Politikernes begeistring for elbiler i hovedstaden viser seg å være uten særlig innhold. I fjor ble det bygget bare elleve nye ladepunkter for elbil i Oslo, og samtidig ble syv fjernet. Netto tilvekst var altså kun fire.
Det har vært mange politiske festtaler om «satsning på elbiler», ikke minst i Oslo. Men realiteten vitner ikke om den helt store satsingen.
I hele 2022 økte antallet ladepunkter for elbil i Oslos gater kun med fire. NTB melder om saken.
Men det er enda verre: For Oslo kommune reserverte hele 46 eksisterende ladepunkter til bildelingstjenester, slik at de ikke er tilgjengelige for vanlige bilister.
Dermed fikk elbilister i Oslo som ikke har egen parkeringsplass 44 færre ladepunkter i fjor, og dermed et vesentlig dårligere ladetilbud enn de hadde i 2021.
Per Maltun i Oslo og Akershus elbilforening mener kommunal gatelading er helt avgjørende for mange elbilister i Oslo.
– Mange i Oslo bor i leiligheter uten fast parkeringsplass, og innbyggerne svarer i undersøkelser at kommunal gatelading er viktig. Dette er «hjemmeladingen» deres og den eneste muligheten de har til å lade elbilen over natten i nærheten av der de bor, sier Maltun.
Bymiljøetaten i Oslo har tidligere sagt til NRK at det blir stadig vanskeligere å finne steder å sette opp ladepunkter uten at det kommer i konflikt med andre hensyn. Men kommunen opplyser at de har større ambisjoner for 2023 enn for fjoråret.
– Innen utgangen av i år skal vi bygge 350 nye ladepunkter. Målet er å bygge dem der de trengs mest, og at de skal kunne brukes av flest mulig, sier samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG), via sin sekretær.
I tillegg skal antallet bildelingsplasser dobles, lover Stav.
– Men to av tre reiser i Oslo foregår faktisk allerede helt uten bil. Ikke minst gjelder det for dem som har minst å rutte med, som ikke har råd til bil. Derfor bygger vi sykkelveier i et rekordtempo, beretter hun.
Mange vil imidlertid mene at «bygging av sykkelveier i rekordtempo» er alt annet enn godt nytt for byens innbyggere.
Disse sykkelveiene, som for øvrig er påfallende lite brukt, innebærer fjerning av P-plasser for folk flest i nabolag og gater. Slik at det blir stadig vanskeligere å ha bil og leve et normalt liv slik beboerne ønsker. Se sak under.
I tillegg innebærer denne storstilte og omstridte sykkelveisatsingen at det svis av milliarder av kroner som ellers kunne vært brukt på tiltak og formål byen og innbyggerne virkelig trenger. Etterspørselen etter disse sykkelveiene er så å si ikke-eksisterende alle andre steder enn innad i mikropartiet MDG.
Les også:
Oslofolk blir tvunget til å selge bilen – parkeringsplasser må vike for sykkelfelt
Bestill fra Document forlag:
Kjøp e-boken av Kent Andersen her!
Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet» her!
Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:
Husk å støtte Document: