Stortingspresident Masud Gharahkhani (Ap) er iransk-norsk. Om jeg ikke tar helt feil, har han både iransk og norsk pass. Det vil med andre ord si at han er å regne som både norsk og iransk statsborger.
Det er ikke uproblematisk.
I kraft av sitt embete som Norges stortingspresident har han tilgang til rikets høyest graderte materiale. Det er materiale som er unntatt fra offentlighet og ellers skjermet i henhold til Sikkerhetsinstruksen og Beskyttelsesinstruksen.
Ifølge våre sikkerhetsmyndigheter er Iran blant de landene som driver etterretningsvirksomhet mot Norge. Gharhakhani har nær familie i Iran. I et intervju med Drammens Tidende i 2011 kom det frem at han hadde møtt sin senere kone i Teheran åtte år i forveien.
I henhold til Sikkerhetslovens §8 er stortingspresidenten åpenbart å karakterisere som en mulig sikkerhetsrisiko på linje med andre borgere med tilgang til gradert materiale og tilknytning til fiendtligsinnede stater.
Flere embetsmenn og -kvinner i Utenriksdepartementet (UD), tidligere visesentralbanksjef i Norges Bank Jon Nicolaysen og flere andre har mistet sikkerhetsklareringen og jobbene sine for mindre enn dette.
Det kan ikke være én lov og rettspraksis for stortingspresidenten og en annen for alle andre. Dette burde oppta Stortinget så vel som Politiets sikkerhetstjeneste (PST).
Videre er det i norsk styringstradisjon slik at det er regjeringen som driver utenrikspolitikken. Det er utenriksministeren som uttaler seg om utenrikspolitiske forhold på vegne av regjering og Storting.
Stortingets presidentskap har ingen fullmakter til å drive utenrikspolitiske utspill på egen hånd.
Like fullt har stortingspresident Masud Gharahkhani engasjert seg aktivt i forbindelse med de regimekritiske demonstrasjonene i Iran, nå sist etter regimets henrettelser av Seyyed Mohammad Hosseini (20) og Mohammad Mehdi Karami (22) lørdag.
I oktober ble Gharahkhani intervjuet av TV-kanalen Iran International, hvor han tok til orde for at det iranske presteskapet burde gå av. TV-kanalen drives av et regimekritisk iransk eksilmiljø. Dette førte til at den norske ambassadøren i Iran ble kalt inn på teppet til Utenriksministeriet i Teheran, for andre gang på kort tid.
Det er ikke vanskelig å være enig i kritikken mot det iranske presteskapet. Men det er ikke noe stortingspresidenten skal ha noen offisiell mening om.
Det vitner om en særdeles svak dømmekraft og manglende forståelse av presidentskapets rolle i norsk parlamentarisk styringstradisjon. Gharahkhani har ingen fullmakter til å blande seg inn i saker knyttet til norsk utenrikspolitikk.
Det forhold at han som stortingspresident både er den høyest rangerte myndighetspersonen i Norge etter Kongen, og det forhold at han samtidig er iransk statsborger, innebærer at han bør utvise stor tilbakeholdenhet når det gjelder Norges utenrikspolitiske relasjoner generelt og våre relasjoner til Iran, hans andre hjemland, spesielt.
For det er gode grunner til at utenrikspolitikken må gå gjennom etablerte kanaler. For det første det rent konstitusjonelle i vår parlamentariske styringstradisjon. Det er regjeringen og ikke stortingspresidenten som utformer utenrikspolitikken.
For det andre er det en forutsetning for at dialogen med land vi har diplomatiske relasjoner med skal kunne koordineres slik at det ikke skal oppstå misforståelser som kan få negative og noen ganger katastrofale konsekvenser.
Det er derfor vi har et diplomati. Og det er derfor det er viktig å følge de konvensjoner og spilleregler som regulerer dialogen mellom statene.
Sist de ble brutt i forhold til Iran var i 1987. Da okkuperte demonstranter fra det iranske eksilmiljøet i Norge den iranske ambassaden på Drammensveien i Oslo, raserte kanselliet og banket opp diplomatene.
Det at norske politimyndigheter ikke evnet å ivareta den iranske ambassaden sikkerhet og de iranske diplomatenes immunitet, slik vi er forpliktet til i henhold til Wien-konvensjonen, førte til at den norske ambassaden i Teheran ble utsatt for trusler om gjengjeldelsesaksjoner og til en bilateral diplomatisk krise mellom Norge og Iran som kom til å vare i flere måneder.
Noen få uker tidligere førte en liknende episode i forhold til Saudi-Arabia og Kuwait til at ambassadene deres i Teheran ble rent overende av en stor menneskemobb og flere diplomater kastet ut av vinduene og drept.
At de iranske eksilmiljøene i Norge ikke forstår dette og går over streken som under demonstrasjonene på Drammensveien nå den siste tiden, er nesten forståelig.
Men at Stortingets president ikke har bedre rolleforståelse og skjønner hvordan han med sine uttalelser bidrar til å undergrave norsk utenrikspolitikk og offisielle norske kanaler og dermed norske interesser, er helt uforståelig.
Det er åpenbart flere grunner til å reise spørsmål ved om Masud Gharahkhani er skikket til å være stortingspresident.
Det er en problemstilling som verserer i bakrommene og i korridorene på Stortinget og hos sikkerhetsmyndighetene, men som politikerne, embetsverket og feige media åpenbart har berøringsangst for å ta tak i.
Sånn kan vi ikke ha det i et demokrati. Det kan ikke være en lov og rettspraksis for Loke og en annen for Tor, en for vanlige nordmenn og en for norsk-iranere.
Eller kan det det?
Øystein Steiro Sr., Vaktmester
Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet» her!
Kjøp «Den døende borgeren» av Victor Davis Hanson som papirbok her og som ebok her!