Det norske skipet «Geo Barents», som drives av NGO-en Leger uten grenser (MSF), har lørdag ettermiddag plukket opp 73 migranter i Middelhavet utenfor kysten av Libya.
Kunngjøringen om operasjonen ble gitt av MSF selv på Twitter, og ble deretter meldt av det italienske nyhetsbyrået ANSA.
🔴 UPDATE
Another boat in distress on the most dangerous sea migration route in the world.
Our team has just rescued 73 people, including 16 unaccompanied minors, from an unseaworthy and overcrowded rubber boat located in international waters off #Libya. pic.twitter.com/RziUiJIzoH
— MSF Sea (@MSF_Sea) January 7, 2023
Noen timer senere kom meldingen om at italienske myndigheter har gitt migrantene på det norske skipet en trygg havn i Ancona, en adriaterhavshavn som ligger et godt stykke nordover på den italienske støvelen – omtrent på samme breddegrad som Firenze i Toscana.
Også tildelingen av en havn ble meldt på Twitter, og kort tid etterpå omtalt av La Repubblica.
🔴 BREAKING NEWS #Italy has just assigned us #Ancona as a place of safety to disembark the 73 people we rescued 3 hours ago. According to current forecasts, the weather will worsen significantly from Monday. pic.twitter.com/bYydS1S4Fs
— MSF Sea (@MSF_Sea) January 7, 2023
Til Ancona har Italia også sendt det norske skipet «Ocean Viking», som drives av SOS Méditerranée, etter at den franske NGO-en nylig plukket opp 37 migranter utenfor Libya.
I henhold til et italiensk lovdekret som ble gjeldende fra nyttår, kan NGO-ene i migrasjonsbransjen heretter kun utføre én redningsoperasjon før de ber om en havn. Brudd på regelen medfører risiko for bøter og arrest av skipene.
Samtidig har italienske myndigheter begynt å tildele havner lenger nord i landet istedenfor på Sicilia, slik at migrantskipene bruker mer tid og penger mellom hver operasjon utenfor Libya, og dermed transporterer færre migranter til vår verdensdel.
Denne vendingen i Italias migrasjonspolitikk reiste straks spørsmål om når NGO-er vil begynne å utfordre de nye reglene.
Leger uten grenser har hittil fulgt reglene, men polemiserer nå mot dem på Twitter, der de også ber det italienske innenriksdepartementet («Viminale») om en nærmere havn.
MSF unngår å nevne at de nærmeste havnene befinner seg på det afrikanske kontinentet, og ikke i Italia.
I henhold til de nye reglene skal migrantene straks få anledning til å søke asyl mens de er om bord i NGO-skipene, hvilket blir tolket som at den italienske regjeringen ønsker å flytte ansvaret for migrantene over på skipenes flaggstater – i de to aktuelle tilfellene Norge.
Det at både «Ocean Viking» og «Geo Barents» dirigeres til Ancona, reiser spørsmål om hvorvidt Italia planlegger å ta et nytt politisk grep for å bekjempe migranttrafikken til landet.
Italia gjør livet litt vanskeligere for NGO-ene i migrasjonsbransjen