Italias regjering har onsdag kveld utstedt et dekret med flere krav til NGO-er som plukker opp migranter til havs, der hensikten åpenbart er å redusere denne typen migrasjonstrafikk til Italia.
I henhold til de nye reglene vil ikke NGO-skipene kunne foreta mer enn én redningsoperasjon innen de ber om en havn, og så snart de får en havn, må de straks sette kursen dit, skriver Corriere della Sera.
NGO-ene må også straks ta rede på om migrantene ønsker å søke asyl, skriver den italienske avisen. Det har tidligere vært spekulert i om dette kan gi den italienske regjeringen muligheten til å legge ansvar for asylantene på skipenes flaggstater.
De formelle kravene til fartøyenes sikkerhet og tekniske utrustning blir også skjerpet. Ved brudd på reglene risikerer NGO-ene bøter på opp mot 50.000 euro samt at skipene tas i arrest.
Det nye regjeringsdekretet kommet halvannen måned etter den diplomatiske krisen mellom Frankrike og Italia som ble utløst da det norske skipet «Ocean Viking», som drives av den franske NGO-en SOS Méditerranée, fikk legge til kai med 230 migranter i Frankrike etter å ha blitt nektet en havn i Italia.
Regjeringen Meloni har dermed tilsynelatende skiftet strategi på migrasjonsfeltet. I stedet for å stenge havner og avvise NGO-skip tvert, forsøker den i stedet å strupe trafikken ved å stikke forskjellige kjepper i hjulene for den.
Last night, #OceanViking evacuated 113 people from a black overcrowded rubber boat in pitch dark. Among the survivors now taken care of by @SOSMedIntl and @ifrc : 23 women, some are pregnant, around 30 unaccompanied minors and 3 babies with the youngest being only 3 weeks old. pic.twitter.com/ZBpUhRjkeO
— SOS MEDITERRANEE (@SOSMedIntl) December 27, 2022
Et annet ledd i denne strategien ser ut til å være tildeling av havner lenger nord, slik at skipene bruker mer tid og penger på å transportere det uunngåelig lavere antallet migranter til Italia.
«Ocean Viking» ble tirsdag tildelt en havn for 113 migranter i den norditalienske byen Ravenna, og dermed bruker skipet flere dager mer på seilasen enn om det var blitt tildelt en havn på Sicilia. Før jul ble dessuten den tyske NGO-en Sea-Eye tildelt en havn i Livorno i Toscana, noe som forlenger seiletiden omtrent like mye.
På denne måten bruker den italienske regjeringen sitt handlingsrom til å redusere NGO-trafikken til et minimum uten å provosere Brussel eller andre EU-stater for mye politisk. Men NGO-ene forbereder seg allerede på å utfordre de nye reglene, skriver Corriere della Sera.