Elbil til lading på hurtiglader. Foto: Ørn E. Borgen / NTB

Til tross for massiv markedsføring og ukritisk hyllest av elbiler i mediene sier mer enn førti prosent av nordmenn at deres neste bil vil gå på bensin eller diesel. Et noe mindre antall foretrekker elbil.

Det har lenge pågått en storstilt og omfattende kampanje for å lovprise elbilen som det eneste alternativ for norske bilister. Både politikere, diverse aktivister og selvsagt de politisk korrekte mediene har pushet på for å fremme elbilen.

Biljournalister har sluttet å være journalister, og er i stedet blitt en slags halleluja-ropende reklameavdeling for elbiler. De later plutselig som om det ikke finnes andre biler.

Ikke minst har en påfallende svak bilbransje latt seg presse til å bli med på dette kjøret, og prioritert elbiler i sitt utvalg.

Mange bilkunder blir skuffet når de kommer til sin «gode, gamle» bilforhandler for å se på ny bil, og kun møtes med en rad av elbiler utstilt. Det er ikke dette de vil ha, og da er veien kort til å kjøpe seg noe nyere brukt i stedet.

Et flertall av norske bilister holder fortsatt en knapp på bensin- og dieselbiler som den beste løsningen for deres behov.

Det viser en undersøkelse InFact har utført for Nationen.

I denne undersøkelsen sier kun 38 prosent av de spurte at de ønsker å kjøpe seg en helelektrisk bil. Det er nokså langt fra de bortimot 100 prosent man skulle anta ville ha elbil, basert på den massive markedsføringen.

Derimot sier 43 prosent at deres neste bil blir en hybrid eller en såkalt fossildrevet bil.

Rundt 10 prosent vet ikke, og en like stor andel oppgir at de aldri skal kjøpe bil.

Det er bemerkelsesverdig at så få sier at de ikke vil ha bil i det hele tatt, noe som viser at Norge er og blir en bilkjørende nasjon.

Nybilsalget domineres riktignok av elbiler. Årets salgsstatistikk viser at det er solgt rundt 150.000 nye personbiler i Norge i år. Ved utgangen av november var åtte av ti registrerte biler i 2022 elbiler, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken.

Men det finnes et stort og pulserende marked for brukte bensin- og dieselbiler, og over 80 prosent av personbilparken i Norge består av biler som går på slikt drivstoff.

Fra nyttår blir det for øvrig innført vektavgift på alle biler, også elbiler. Dermed bortfaller et økonomisk argument for å velge elbiler, noe som kan påvirke salget fremover.

I tillegg må elbilkjøpere betale merverdiavgift på den delen av kjøpesummen som er over 500.000 kroner. Avgiftsøkningene har gjort at det er blitt levert ut ekstra mange elbiler til kjøpere nå i høst.

Det er dermed naturlig å anta at elbilsalget vil få en viss nedgang i starten av det nye året.

Mange nordmenn er uansett svært fornøyde med sine elbiler, og det kan det være mange gode grunner til.

Men samtidig lever hundretusenvis av norske bilister utmerket med sine bensin- og dieselbiler, noe de antagelig vil gjøre i mange år fremover. De ønsker ikke å la seg presse til noe annet, og lytter ikke til myndighetenes «redde verden»-argumentasjon.

Det bør være plass til både den ene og den andre typen biler biler på norske veier, uten at en bedrevitende og autoritær formynderstat skal bestemme hva man skal kjøre.

(NTB).

Les også: 

Mer elbil-trøbbel: Bilbergere jobber for harde livet med å gi starthjelp i kulda

Bestill fra Document forlag:

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

 

Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet» her!

Hvis du bare skal kjøpe én bok før jul, så la det bli «Mesteren og Margarita».

Kjøp bøker fra Document!

Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:

Husk å støtte Document:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.