Søndag morgen vedtok EU-parlamentet en kolossal utvidelse av klimakvotesystemet (ETS). Utvidelsene er et ledd i EUs omstridte klimapakke «Fit for 55», og vil på sikt også omfatte utslipp ned på individ-nivå.
Forhandlingene varte i 30 timer, og konsekvensene vil bli enorme. Noen, som Centern-representanten Emma Wiesner, jubler:
Måste nypa mig i armen – vi gjorde det!! 💪🇪🇺🌟 EU:klimatpaket kommer äntligen på plats, mer ambitiöst än någonsin! pic.twitter.com/efh2Uzo1hz
— Emma Wiesner (@emmawiesner) December 18, 2022
– Avtalen innebærer at 75 prosent av Europas utslipp kommer til å omfattes av utslippshandel. Det er et enormt steg framover i klimaarbeidet sammenlignet med dagens 40 prosent, sier den svenske EU-parlamentarikeren Emma Wiesner, som har deltatt i helgens sluttforhandlinger.
– Vi nesten dobler antall utslipp som omfattes, og tre firedeler av utslippene i Europa kommer til å omfattes av en pris på kulldioksid. Dette er livsavgjørende for planeten og menneskehetens framtid, sier hun videre til nyhetsbyrået TT. (NTB)
Forhandlingene mellom EU-parlamentarikerne og representanter for EU-landenes regjeringer brukte mer enn 30 timer på å bli enige. Nyheten ble registrert av NTB kl 14:47 søndag. Slik lyder innledningen:
EU-landene og EU-parlamentet er enige om et nytt og mer ambisiøst kvotesystem for CO2-utslipp. Miljøbevegelsen håpet reformene skulle gå raskere.
Avtalen skal sørge for raskere kutt i EUs klimautslipp. Det skal blant annet gjøres ved at flere sektorer skal måtte kjøpe kvoter for å kunne slippe ut klimagasser som bidrar til global oppvarming.
Både fly, sjøfart, veitransport, boligsektoren og avfallsforbrenning skal om få år omfattes av EUs kvotesystem (ETS). (NTB)
NTB refereres selvsagt i norske hovedstrømsmedier, men hvem blir klokere av det? EU-vennlige Politico gir en antydning om hvor langt forslaget går:
Avtalen krever også et parallelt karbonmarked for å dekke fossilt brensel som brukes til å drive biler og varme opp bygninger fra 2027 – helt klart et av de mest kontroversielle elementene på grunn av bekymringer for at det kan øke energifattigdom og føre til politisk uro, dersom det ikke blir utformet på en rettferdig måte.
For å oppnå en avtale droppet parlamentet sin oppfordring om forskjellig regelverk for kommersielle brukere og private eiere – noe kommisjonen og rådet hadde kalt ugjennomførbart. (Politico)
Det nederlandske motstykket til NRK, NOS, sier det enda klarere:
Alle i Europa skal betale for CO2-utslipp
I går kveld, etter lange forhandlinger, gikk kulen gjennom kirken: Innbyggerne i EU må betale for klimagassene de slipper ut. Det betyr at hver gang du fyller drivstoff og når oppvarmingen er slått på, må du betale på grunn av de skadelige stoffene som frigjøres som følge av dette.Personer som isolerer huset godt, kjøper varmepumpe eller går over til elbil kan få tilskudd fra et eget fond. Det blir også penger til folk som har mindre å bruke, også som følge av inflasjon. Mer enn 86 milliarder euro er tilgjengelig i det fondet. (NOS)
Andre, som den unge nederlandske TV-personligheten og rettsfilosofen, Eva Vlaardingerbroek, kjent fra Swebb-TV, Riks og Tucker Carlson, ser skriften på veggen:
🚨BREAKING: The European Union just introduced the first step of a personal carbon credit system.
Every citizen will have to start paying for their carbon emissions in an effort to cut emissions by 55% by 2030.
Do you see now why banks & airlines etc were already tracking it?
— Eva Vlaardingerbroek (@EvaVlaar) December 18, 2022
Før dette avtaleutkastet blir omgjort til EU-lov må det godkjennes av EU-parlamentet i plenum og av EU-kommisjonen. Ungarn er blant landene som har varslet at de kan komme til å legge ned veto mot «Fit for 55», og også her hjemme kan denne siste utvidelsen føre til splid mellom regjeringspartnerne, Ap og Sp.
Men enn så lenge skal alle med.
EU reaches deal on critical climate policy after marathon talks (Politico)
Iedereen in Europa gaat betalen voor CO2-uitstoot (NOS)
Les også:
«Klimamålene» for tyske bygninger anslås å koste minst 3000 milliarder euro
Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som ebok her!