LHBTQ-aktivister i Libanon. (AP Photo/Hassan Ammar, File)
Store, vestlige medier er svært opptatt av LHBTQ-personers rettigheter verden over. Men de vil nødig si noe som kan oppfattes som kritikk av islamsk kultur.
I vestlige land er LHBTQ-personers situasjon blitt et stadig større tema for en del medier og politikere. Man går langt for å fremme slike grupper rettigheter i enhver sammenheng. For mange er dette blitt en merkesak.
Men når man skuler ut over egne landegrenser og ser til den muslimske verden, oppstår det et problem.
For i disse landene er situasjonen ytterst vanskelig for nettopp LHBTQ-personer. De har nærmest ingen rettigheter i det hele tatt, og er i stor grad utsatt for hets, trakassering og forfølgelse.
Hvordan skal vestlige medier håndtere dette, uten samtidig å tråkke på den ømmeste av alle ømme tær, nemlig hensynet til islamsk kultur?
Fotball-VM i Qatar har blant annet ført til oppmerksomhet om den pågående diskrimineringen av homofile og transkjønnede i det muslimske samfunnet. Men Qatar er ikke det eneste muslimske eller arabiske landet der det både er ulovlig og farlig å leve ut sin seksualitet.
NTB-AP skriver om dette søndag.
Man må lete godt for å finne bevis på økt forståelse og aksept for LHBTQ-personer i muslimske land, men de finnes. Som i Indonesia, beretter NTB-AP.
Sammenlignet med mange andre muslimske nasjoner er Indonesia på mange måter relativt tolerant.
En rekke LHBTQ-organisasjoner opererer åpent i det offentlige. Men også her finnes det sterkt islamske krefter som slår ned på slike personer. Aceh-provinsen praktiserer sharialovgivning og har et klart forbud mot sex mellom personer av samme kjønn.
I Aceh ble to menn i fjor utsatt for offentlig pisking etter at naboer hadde anmeldt dem for å ha sex.
Tidligere i år holdt også den indonesiske visepresidenten og muslimsk geistlige Ma’ruf Amin en foruroligende tale der han sa at LHBTQ-personer hadde en «avvikende oppførsel» som burde være forbudt.
Dédé Oetomo, som har stiftet rettighetsorganisasjonen GAYA Nusantara, forteller at aksepten for LHBTQ-personer er sterkt varierende i Indonesia.
– En lov mot diskriminering – det er bare noe vi kan drømme om, sier han.
Generelt vanskelig i muslimske land
Rasha Younes er seniorforsker i menneskerettsorganisasjonen Human Rights Watch. Han sier at situasjonen stort sett er lik over hele den muslimske og arabiske verden, dog med noen få lyspunkter.
– Men situasjonen er generelt svært vanskelig. Lovverket går imot seksuelle «avvik», og aktivister blir svært ofte forfulgt, forteller han. Han mener at lovene må endres dersom tilværelsen for LHBTQ-personer skal bli bedre.
Synet på at homofili er syndig, er sterkt rotfestet i religionen. Myndighetene i Qatar har åpenbart vært svært frustrert over den negative oppmerksomheten rundt landets forbud mot homofili.
Tilbakeskritt
En del steder blir situasjonen bare verre for slike grupper. For eksempel i Libanon, der LHBTQ-samfunnet har fått merke en økende bølge av fiendtlighet. Enkelte av arrangementene deres er blitt forbudt, fordi de fremmer «seksuell perversjon».
Også i Tyrkia, som i all hovedsak er muslimsk, har president Recep Tayyip Erdogans regjering vist økende intoleranse mot ethvert uttrykk for LHBTQ-rettigheter.
Regjeringspartiet vil trolig foreslå grunnlovsendringer for å «beskytte familieverdier» fra det Erdogan beskriver som «perverterte strømninger». Aktivister frykter at endringene vil begrense LHBTQ-rettighetene.
Egypts offisielle syn er at LHBTQ-personer står for umoral og syndige utskeielser.
Situasjonen er også svært vanskelig for homofile i Irak, selv om landet ikke har et eksplisitt forbud mot homofili.
Human Rights Watch har rapportert at væpnede grupper i Irak bortfører, voldtar, torturerer og dreper LHBTQ-personer ustraffet, og at også politiet arresterer og utøver vold mot dem.
Rettighetsforkjempere hyller LHBTQ-aktivisters innsats i mange land, men har liten tro på store endringer i nær framtid.
– I svært mange land er det total mangel på muligheten til å uttrykke seg fritt, folk kan verken protestere eller støtte LHBTQ-rettigheter, fastslår Younes dystert.
Mens disse gruppene kjemper for sine rettigheter i muslimske land, må store vestlige medier stri med hvordan de kan omtale dette uten at det «har noe med islam å gjøre».
Les også:
Kjøp e-boken av Kent Andersen her!
Hvis du bare skal kjøpe én bok før jul, så la det bli «Mesteren og Margarita».
Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet» her!
Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:
Husk å støtte Document: