Dagligvarekjedene varsler nye kraftige prishopp fra 1. februar.
Kilder i butikkjedene sier at prisøkningene kommer til å bli opp mot 10 prosent, ifølge NRK.
Dette kommer på toppen av en årsvekst i matprisene. Fra november 2021 til november 2022 økte prisene med 12,7 prosent, ifølge SSBs konsumprisindeks.
Leverandørene skylder på økte kostnader.
Nortura, som er markedsledende på kjøtt og egg, er ett av firmaene som hevder dette.
– Økte strømutgifter i høst alene utgjør dobbelt så mye som overskuddet var i fjor, sier kommunikasjonssjef Kjell Rakkenes.
Selskapet får ingen strømstøtte fra myndighetene. Dermed må kostnadene fordeles mellom bonde, industri, handel og forbrukerne, forklarer han.
– Det betyr at alle må ta sitt, og det betyr dessverre at prisene ut mot kunder må øke, sier Rakkenes.
Ivar Pettersen, som er forsker på matvareøkonomi ved Nibio, er derimot helt uenig i at norsk dagligvarebransje trenger å øke prisene så mye som de gjør.
– Prisveksten er uforklarlig, sier Pettersen.
Han viser til en fersk rapport som konkluderer med at prisstigningen for forbrukerne på matvarer i tredje kvartal 2022 er høyere enn det som kan forklares av normale drivkrefter for prisutviklingen for matvarer.
– Det er urimelig at forbrukerne skal straffes når matprodusenter har feilkalkulert strømkostnadene, mener Pettersen.
Orklas konsernsjef Nils Selte «beklaget» allerede i oktober at det blir ytterligere prisøkninger i 2023.
– Vi har et etterslep på våre innkjøpskostnader. Inflasjonen treffer bredbasert i hele verdikjeden, og kostnadsøkningene vil fortsette neste år, sa Selte.
Også REMA-sjef Ole Robert Reitan understøtter at prisøkningene på mat vil fortsette på grunn av inflasjonen.