18 Ingen må narre seg selv! Hvis noen av dere regner seg som vis i denne verden, la ham da bli en dåre, så han kan bli virkelig vis. 19 For denne verdens visdom er dårskap i Guds øyne. For det står skrevet:
Han fanger de vise i deres list,
20 og et annet sted:
Herren kjenner de vises tanker,
han vet at de er tomme.
21 Derfor må ingen skryte av å være tilhenger av mennesker. For alt hører dere til, 22 enten det er Paulus, Apollos eller Kefas, enten det er verden, livet eller døden, det som er nå, eller det som skal komme. Alt hører dere til, 23 men dere hører Kristus til, og Kristus hører Gud til.
Tredje søndag i advent. Det handler om å identifisere Jesus som Messias, han som skal oppfylle profetiene som har blitt gitt det jødiske folk, et tema som er utgangspunkt for dagens prekentekst hentet fra Matteus 11, 2–11. Som jeg skrev forrige søndag: Vår sivilisasjon er bygget på Jesus Kristus som Guds sønn, fra evighet til evighet. Denne troen handler imidlertid ikke bare om en personlig omvendelse og relasjon til Gud, det handler om en ny virkelighetsforståelse, hvor sann kunnskap kommer fra, og som den kjente religionsosiologen Rodney Stark sier: Det var studiet av teologi som var utgangspunktet for Europas universiteter. Dette er noe av budskapet hos Paulus i hans brev til menigheten i Korint, og er også en av dagens lesetekster.
En av de største utfordringene med å leve i en tid som gjennomsyres av sekularisme, er hvordan vår forståelse av fornuft og sannhet utfordres på nær sagt alle områder. Vi ser det spesielt knyttet til det vi kaller menneskerettigheter, og en konsekvens av dette fallet i fornuft er at demokratiet som utfordres. Uten Gud erfarer vi nemlig at det meste kan forsvares.
Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen fikk kritikk for sitt forslag til forbud mot konverteringsterapi. Det var særlig påstanden om at forslaget ikke har blitt vurdert av regjeringens lovavdeling som vekker oppmerksomhet. Et gjennomgående tema under hele prosessen var avgrensningen til menneskerettighetene, hvor langt lovgiver kan gå innenfor rammen av disse. Alt innenfor denne rammen var åpenbart etisk akseptabelt, og problematiske å argumentere mot.
Tidligere ansvarlig statsråd Abid Raja var også opptatt av at forslaget regjeringen Solberg la fram, skulle strekke seg så langt som mulig innenfor rammene av menneskerettighetene. Spørsmålet vi da bør stille, er om menneskerettighetene slik de forstås i dag er i ferd med å bli et demokratisk problem.
Et eksempel på en slik utfordring er loven om juridisk kjønn som ble vedtatt i 2016. Den ble forsvart med at den innebar et forsvar for grunnleggende menneskerettigheter, selv om det ikke er mulig å finne noe om dette temaet i FNs menneskerettighetserklæring fra 1948. Den gang ble rettighetene oppfattet som statiske og universelle. Nå er rettighetene blitt dynamiske: De endres med tiden og skal helst ikke kritiseres. Ingen spør hvilken virkelighetsforståelse som forutsettes når en lov opphever kjønnets realiteter.
Det er knapt noen som våger å stille spørsmålet om dagens forståelse av menneskerettigheter kan utfordre demokratiet, men i hendene på progressive grupper som ikke liker offentlig debatt og meningsytring er de blitt et mektig våpen.
Det er for eksempel blitt en vanlig påstand at kampen for konservative familieverdier, avvisning av radikal kjønnsteori og motstand mot abort er i strid med menneskerettighetene og derfor et angrep på demokratiet. Men noe alvorlig er i ferd med å skje når radikal lovgivning ikke kan motarbeides uten å bli møtt med påstander om hatprat og høyreekstremisme.
Det var få som var negative da Abid Raja la fram sitt forslag til forbud mot konverteringsterapi, og årsaken var at forslaget lå innenfor det man oppfattet som menneskerettighetenes grenser. Regjeringen Solberg ønsket ikke å kriminalisere personer som hjalp voksne som frivillig oppsøkte hjelp.
Ingen snakket om barna. De ble definert som en sårbar gruppe det er en menneskerett å beskytte. Barna skulle beskyttes mot dem som ville hjelpe dem tilbake til biologiens realiteter, det vil si de som drev med konverteringsterapi. En slik behandling ble altså oppfattet å være i strid med menneskerettighetene.
Det er ikke mange som våger å si at barna først og fremst bør beskyttes mot de som hevder det er mulig å være født i feil kropp og som vil tilby dem det gjelder irreversibel medisinsk behandling. En slik beskyttelse krenker nemlig LHBTIQ-bevegelsen og dermed også menneskerettighetene
Vi vet ikke hva resultatet ville blitt dersom regjeringens lovavdeling hadde fått anledning til å vurdere om Trettebergstuens forslag til forbud mot konverteringsterapi er i overensstemmelse med menneskerettighetene. Vi burde ikke bli overrasket om de sa ja. Det er ikke lett å se hvor grensen går for hva «som er lov» når selv EU slår fast at LHBTIQ-rettigheter er menneskerettigheter.
Det er nemlig ingen som klarer å forklare hvorfor det er en menneskerett for to homofile menn å få kjøpe barn i utlandet, eller for en transkvinne å delta i kvinneidrett. Men det er blant annet slike rettigheter Norges fotballforbund og Amnesty International kjemper for i anledning VM i fotball. Og debatten er fullstendig fraværende.
Det er noen av oss som mener at ideen om menneskerettigheter har gått for langt, at rettighetene har blitt et våpen for en ideologisk revolusjon, og dermed også en utfordring for demokratiet. Vi ønsker ikke at verden skal bygges på en postmoderne virkelighetsforståelse. I motsetning til dagens dynamiske forståelse av menneskerettighetene, ligger nemlig den kristne etikken fast hos en evig og uforanderlig Gud, og der trives også demokratiet best.