Omvisning ved det nye sykkelstativet. Foto: Skjermdump NRK
På skolen går det 34 elever. Nå har de fått sykkelstativ til 48 sykler. Men til denne skolen er det ingen som sykler, så pengene som er brukt på stativet, er helt bortkastet.
Ved den lille skolen på Sjernarøy i Stavanger har den rødgrønt styrte kommunen nå brukt offentlige midler på å lage sykkelstativ. Her det blitt plass til 48 sykler, forteller NRK.
På skolen går det kun 34 elever, og ingen av dem sykler til skolen. Dette stativet er det med andre ord null behov for.
Det er sikkerhetshensyn som gjør at barna ikke får sykle til skolen:
– Jeg får ikke lov til å sykle, fordi det er for mørkt og det er for tynne veier, forteller Amalie Hammer Vadla, elev ved skolen.
Enkelte elever sier sin mening om prosjektet, med en tydelighet som bare barn kan klare:
– Jeg synes det er drit og lort, og tull og vas. Det er ingen som sykler til skolen, sier elev Torleif Helgøy Hetland, tydelig opprørt.
Begge de to ankom skolen i en skolebuss, et gratistilbud fra kommunen.
Mannen som frakter barna i buss hver morgen, Christian Aske, er heller ikke imponert over den nye installasjonen ved skolen.
– Det er ikke akkurat det lureste de har funnet på her. Det er jo ingen som sykler, sier også han.
Foreldrene ønsker seg en sikrere skolevei, men inntil videre må de ta til takke med et sykkelstativ.
Stavanger kaller seg sykkelby, og har store såkalte sykkelambisjoner. I 2020 ble Sjernarøy en del av nye Stavanger, og dermed har sykkelsatsingen nå nådd ut til det lille øysamfunnet. Dette til tross for at behovet altså er fraværende.
Sykkelparkering er en del av en oppjustering av uteområdet på oppvekstsenteret på Sjernarøy, skriver NRK.
Prosjektleder i Stavanger kommune, Kine Krogh Olesen, opplyser at sykkelparkering inngår i en oppjustering av uteområdet på oppvekstsenteret på Sjernarøy.
Det er fylket som har ansvaret for de svingete veiene. Nå håper kommunepolitikerne at fylkespolitikerne blir inspirert av sykkelparkeringen.
Ole Ueland (H) er leder for samferdselsutvalget i Rogaland fylkeskommune. Han er kritisk til prosjektet den rødgrønne kommunen har satt i gang:
– Nå har kommunen etablert et sykkelstativ. Dette er gjort fullt vitende om at det ikke er planlagt utbedring på strekningen som fører til skolen, sier han.
Elevene tror det nye stativet til 48 sykler nå vil bli brukt til å klatre i.
Kontroversielle investeringer knyttet til sykler er blitt en egen kategori i offentlig økonomi. Både sykkelveier, sykkelhoteller og altså sykkelstativer etableres i fleng.
Ofte igangsettes slike prosjekter uten at det er foretatt behovsanalyser som viser at det er fornuftig pengebruk. I Oslo er milliarder brukt på slikt.
Dette er heller ikke første gangen Stavanger er i søkelyset i forbindelse med omstridte sykkelinvesteringer.
Document omtalte den nye sykkelveien mellom Stavanger og Sandnes slik:
Mellom Stavanger og Sandnes er det bygget en ny sykkelvei til den svimlende sum av 1,4 milliarder kroner. Per meter utgjør dette 100.000 kroner, opplyser NRK.
For dem som ikke synes at sykkel er noe av det viktigste i livet, så er det kanskje vanskelig å se på den nye sykkelveien som noe annet enn en overdådig gave til de få, ivrige sjelene som ønsker å sykle mellom de to byene. Les mer under.
Les saken:
Bli med oss:
Bestill de nye bøkene fra Document forlag:
Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet» her!
Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:
Husk å støtte Document: