Statsministerens kontor (SMK) ber onsdag om innsyn i kundelistene til den nyansatte statssekretæren ved kontoret, Kristoffer Thoner. Han kom fra rådgivningsselskapet McKinsey, og ble tilsatt for å bedre kommunikasjonsrutinene for landets statsminister.

Det var Dagbladet som først offentliggjorde saken om hva som synes å være et skoleeksempel på svikt i kommunikasjonen.

– SMK har i dag sendt brev til McKinsey og bedt om at Kristoffer Thoner som et minimum får adgang til å informere statsministeren, stabssjefen, regjeringsråden og ekspedisjonssjefen i Administrativ- og konstitusjonell avdeling om hvilke kunder han har arbeidet for i McKinsey. Det er behov for at flere her på kontoret kan vurdere Kristoffer Thoners habilitet fortløpende.

– Så mener vi at åpenhet er viktig, så det optimale er at McKinsey offentliggjør kundelisten, sier Kallset til Dagbaldet.

Ansettelsen av Thoner, som også tidligere har jobbet med kommunikasjon for Arbeiderpartiet og statsminister Jonas Gahr Støre, ble kjent i forrige uke. Han kom fra jobben som associate partner i et av verdens største PR- og rådgiviningsselskaper, McKinsey. Selskapet vokter, som alle andre i denne bransjen, sine kundelister meget godt.

Hemmelig kunde­liste for Støres nye stats­sekretær

TV 2 har i dag meldt at Telenor er en av Thoners tidligere kunder.

Robin Idland Krüger, kommunikasjonssjef for McKinsey i Norge, sier selskapet er i gang med å innhente klientsamtykker slik at Thoners taushetsplikt kan oppheves.

– Det er ikke noe poeng for oss i å være tilbakeholdne med informasjon hvis vi ikke må. Vi ønsker å bidra konstruktivt i denne situasjonen og har derfor startet prosessen med å innhente klientsamtykker som kan oppheve Kristoffer Thoners taushetsplikt, skriver Krüger til kanalen.

SMK-bønn til McKinsey (Dagbladet)

Les også:

Politikken endres ikke ved rokeringer på Støres kontor, bare innpakningen

Kjøp julegavene fra Document!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.