Vinter- og alpelandet Sveits tar nå grep for å avhjelpe en mulig strømkrise denne vinteren. Nødplanene har tre nivåer, og på tredje nivå vil et forbud mot bruk av private el-biler tre i kraft. Den sveitsiske bil-bransjen raser.
Ifølge 2019-tall fra Sveits genereres landes elektrisitet hovedsakelig av vannkraft (59,9%), kjernekraft (33,5%) og konvensjonelle termiske kraftverk (2,3%, ikke-fornybar). Allerede i juni varslet sveitsiske myndigheter om at landet kunne havne i en energi-krise kommende vinter, blant annet fordi Frankrikes eksport av atomkraft var forventet å synke.
Therefore, Switzerland may need to cover its electricity import needs of around 4 gigawatt hours (GWh) from imports from its other neighbors Germany, Austria, and Italy. Yet, the power export availability of those countries would heavily depend on the available fossil fuels, mostly natural gas, according to Elcom.
Derfor kan Sveits trenge å dekke sitt elektrisitets-importbehov på rundt 4 gigawatt timer (GWH) ved import fra sine andre naboer som Tyskland, Østerrike og Italia. Likevel vil tilgjengeligheten av krafteksport av disse landene være sterkt avhengig av tilgjengelige fossile brensler, for det meste naturgass, ifølge Elcom. (OilPrice)
Nå har den føderale regjeringen kommet med sine kriseplaner, i form av et lovforslag ved navn «Verordnung über Beschränkungen und Verbote der Verwendung elektrischer Energie», som på norsk blir til «Forordning om begrensninger og forbud mot bruk av elektrisk energi».
Fase en med apeller til folk om å spare strøm er allerede i gang.
Nivå 1 og 2 består av milde innskrenkninger av strømforbruket til private forbrukere. F.eks. skal man ikke vaske med mer enn 40 grader, og streamingtjenester som Netflix og Disney+ skal sette ned oppløsningen på sitt innhold.
Men når vi kommer til nivå 3 av nødplanen blir det plutselig nokså ubehagelig for elbileiere. Butikker skal forkorte åpningstidene sine, og det blir forbudt å spille konsoll-spill. Streamingtjenester skal stenges helt ned, og privat bruk av elbiler forbys. Kun når det er helt nødvendig – f.eks. i forbindelse med innkjøp, legebesøk eller avtaler med offentlige myndigheter – får man benytte elbilen.
Bensin- og dieselbiler blir ikke berørt av de kommende reglene. Men fartsgrensen på de sveitsiske motorveiene vil bli senket fra 120 til 100 km/t. (Lyd & Bilde)
Upopulært i bilbransjen
Direktøren for import i den sveitiske bilimportørforeningen, Andreas Burgener, er forbannet.
«Diese Ankündigung steht in völligem Gegensatz zu früheren Aussagen des Bundesrates, wonach bei nötigen Sparmassnahmen die Grundsätze der Verhältnismässigkeit gelten sollen.» Burgener ereifert sich: «Es kann doch nicht sein, dass in Wellnesshotels die Saunen und Whirlpools noch sieben Stunden am Tag laufen, während die Gäste nicht mehr mit ihren Elektroautos anreisen dürfen. Das ist doch absurd!»
– Denne kunngjøringen står i full kontrast til tidligere uttalelser fra Forbundsrådet, i henhold til hvilke prinsipper for proporsjonalitet som bør gjelde i tilfelle nødvendige innstramninger. Burgener grubler: «Det kan ikke være slik at badstuene og boblebadene på velværehotellene kan brukes syv timer om dagen, mens gjestene ikke lenger har lov til å reise med elbilene sine. Det er absurd! (Blick)
Switzerland Risks Power Shortages Next Winter (OilPrice)
Switzerland Considers Electric Vehicle Ban To Avoid Blackouts (OilPrice)
I Sveits kan det bli forbudt å kjøre elbil (Lyd & Bilde)
Sabotiert der Bundesrat den E-Auto-Verkauf? (Blick)