Open Society Foundation og Fritt Ord har tonnevis med penger og kan invitere og bekoste seminar og konferanser med journalister, forfattere og filmskapere. Man kan ikke bebreide folk at de takker ja, men det ligger implisitt noen premisser i Soros og Fritt Ords arrangement. Det snakkes om en mørk russisk imperialisme som sitter i hodene på folk. Man leter forgjeves etter et perspektiv på Natos engasjement i krigen. Bidenfamiliens og Demokratenes engasjement i Ukraina blir ikke nevnt. Ei heller Merkel og Victoria Nulands engasjement. Krigen har en historie og et forløp.
Vi kjenner ikke alle navnene på deltakerlisten. Men at George Soros og Fritt Ord samarbeider er i seg selv interessant. Norge er i kraft av sine penger i ferd med å bli en motor i den nye globaliserte verden som er krigførende i et nytt teater. Før var det Midtøsten og Afghanistan. Nå er det Europa som er krigsskueplass. Det burde reise noen spørsmål om hvor vi er på vei. Hvor lenge er Nato villig til å finansiere og levere materiell? As long as it takes, sier Stoltenberg og siterer Biden. Det kalles en open-ended commitment eller mission creep. Ingen vet hvor det ender.
Pressemelding: Fritt Ord / – Til Oslo for diskutere krigen i Ukraina på tvers av krigens skillelinjerID: 18064644
*** Dette er en pressemelding formidlet av NTB pva. andre ***
Mange sentrale journalister, forfattere, filmskapere, kunstnere og kulturkritikere i Øst Europa kommer neste uke til Oslo. Gjennom debatt og samtaler vil deltakerne utforske spørsmål om eksil, kolonialisme og samarbeid på tvers av krigens skillelinjer.
Stiftelsen Fritt Ord og Open Society Foundation står for arrangementet.
Tid og sted: Fritt Ord, Uranienborgveien 2, Oslo, 6. desember klokken 1000-1630
Blant mange interessante navn som kommer til Oslo denne dagen er journalist og Pulitzer-vinner Simon Ostrovsky fra PBS NewsHour og vertene på BBCs daglige podkast «What happened?» Seva Boyko and Oleg Antonenko, dokumentarfilmskaper og gründer av Artdocfest, Vitaliy Mansky, faktasjekkeren Helpdesk Media og installasjonskunstner Kristina Norman fra Estland. Vi vil høre fra flere nye medier som har funnet nye måter å dekke krigen på etter invasjonen begynte i februar.
BBCs podkast What Happened og Kavachai Podcast , som også kommer er eksempler på plattform der både russere og ukrainere samarbeider om å snakke om krigen.
Russisk imperialisme er annerledes
Også panelleder Inna Sangadzhieva i Helsingforskomiteen, som selv opprinnelig er fra en mindre russisk, buddhistisk republikk, synes tema er riktig og viktig å adressere tydelig.
– Den russiske imperialismen er et mørkt dypt, og kaldt hav. Mange sier Sovjetunionen ble oppløst uten blodbad, men det er ikke helt sant. Det ser vi også nå. Land som lå under Russland er ikke løsrevet før de er fri, ikke bare på papiret, eller økonomisk, men fri i hodet. Frihet er å leve i et demokrati, og denne krigen er derfor ikke bare ført mot Ukraina, den føres mot demokratiet, sier hun.
Estland til Sentral-Asia
Panelet hun leder, sier hun, består av folk som er løsrevet på ulike vis og til ulike tid, blant annet Kasakhstan, Armenia og Estland, der Estland er kommet lengst.
– Norman fra Estland representerer synet om at man må ta vare på historien, også om du ikke liker den, ikke ulikt debatten om Black lives matters og statuer i 2020. De andre har Russlands dominans tettere, så derfor blir debatten veldig interessant, sier Sangadzhieva.
Hun mener også den russiske imperialismen skiller seg fra andre med mer vekt på militarisme og krig utad, men med represealiser innad, mot sin egen befolkning.
– Når de imperiale idealene om slår sprekker, som de nå har gjort i Ukraina, er det slutten på imperiet, også i hodet på folk.
Praktiske beskjeder
Fritt Ord kan formidle ønsker om intervjuer på forhånd, men det er også mulig å spørre deltakerne på stedet. Det meste av programmet vil foregå på engelsk. Se Fritt Ords kalender og hjemmeside for eventuelle mindre endringer som kan oppstå etter at denne pressemeldingen er sendt ut.
Programmet vil foregå på engelsk og deles i tre sesjoner.
Programmet vedlagt på engelsk. Se Fritt Ords kalender på frittord.no for eventuelle mindre endringer som kan oppstå etter at denne pressemeldingen er sendt ut.
Program for dagen, 6. desember 2022
War, Memory, Identity: A Global Dialogue
Date: 6 December 2022
Time: 10:00 am – 4:30 pm
Location: Fritt Ord Foundation, Uranienborgveien 2, Oslo
The Fritt Ord Foundation and Open Society Foundations invite you to a one-day event on 6 December 2022, titled War, Memory, Identity: A Global Dialogue. Through panel discussions and conversations with artists, historians, human rights activists and media professionals, we will examine questions of exile, colonialism, memory, and collaboration across lines of war. This event follows a one-day event on Ukrainian culture and its role in shaping Ukraine’s awe-inspiring resistance in the face of Russian brutality and aggression.
Programme
Time: 10:00 am – 11:15 am
Session I:Finding New approaches to Storytelling War
Moderator: Brechtje van de Moosdijk is the spokesperson for the National Public Prosecutor’s office in the Netherlands. She worked closely on the MH17 trial
Panel Abstract: As this war grinds on, what are the creative media that have emerged to keep the attention on Ukraine? We will hear from several media initiatives that have sprouted as the result of the war (Kavachai, Helpdesk), and from a large global media outlet (the BBC) about lessons they’ve been learning about reporting this war. Ten months in, what approaches are they taking to make sure that the world’s attention does not turn away?
Panelists:
Seva Boyko and Oleg Antonenko are the hosts of BBC’s daily podcast ‘What happened?’
Anna Filimonova and Aleksei Ponomarev are founders and hosts of the Kavachai Podcast
Aleksandr Polivanov is the editor-in-chief of Helpdesk Media
Simon Ostrovsky is a journalist with the PBS NewsHour
Coffee Break: 15 minutes
Time: 11:30 am – 12:45 pm
Session II: Creating art in a colonial context
Moderator: Inna Sangadzhieva is the director of Europe and Central Asia Department at the Norwegian Helsinki Committee
Panel Abstract: The war in Ukraine has brought new attention to the narratives of Russian colonialism. Though it has not traditionally been part of the western discourse on colonialism, many scholars and artists from the former Soviet space are grappling with the russification legacy and impact on their now independent states. We will examine these ideas with four prominent artists and cultural critics from across the post-Soviet space.
Panelists:
Nazik Armenakyan is a founder of 4Plus, an independent documentary photography NGO in Armenia
Saule Mamayeva is a cultural manager from Kazakhstan
Kristina Norman is a visual artist from Estonia
Lunch: 12:45 pm – 1: 45 pm
Time: 1:45 pm – 3:00 pm
Session III: Building Resilient Artistic Movements in Exile // If Exile is the New Home
Moderator: Gökçe Tüylüoğlu is in political exile from Turkey
Panel Abstract: Artists are usually primary targets by authoritarian governments in their quest to silence dissent. What does it mean to be an artist in exile? How do artists in exile find inspiration and the ability to create while dealing with trauma and a plethora of everyday challenges? What role does belonging/place play in art?
Panelists:
Erden Kosova is a cultural critic from Turkey, based and working in Berlin
Amina Maher is an artist and filmmaker from Iran
Shahrbanoo Sadat is a filmmaker from Afghanistan
Karrar Al-Azzawi is a filmmaker and photographer from Iraq, based and working in Lillehammer, Norway
Coffee Break: 15 minutes
Time: 3:00 pm – 4:30 pm
Session IV: Archiving the Present and Reconstructing the Future: Ukrainian Cultural Heritage and Collective Memory
Moderator: Simon Ostrovsky, journalist and documentary filmmaker
Panel Abstract: This war has been described as being not only about Ukraine’s statehood or its agency, but also about the destruction/distortion of cultural heritage and attempt to erase identities. We will engage in a wide-ranging discussion on how this impacts the nation’s collective memory. How has the weaponisation of history shaped war narratives? What does human rights documentation look like at a time of constant flow of information, and why is documentation important? How can art, film, academia be part of the effort to preserve memory inside the country and also for those who now live outside?
Panelists:
Nataliia Gladkova works at Civil Rights Defenders
Vitaliy Mansky is a documentary filmmaker and the founder of Artdocfest, currently based in Latvia
Heorhii Kasianov is a Ukrainian historian, based at the Marie Curie-Sklodowska University in Lublin, Poland
Elmira Ablyalimova works with Cultural Heritage of Crimea and is a former director of the Bakhchisarai Museum
End of program
Kontakter
Bente Roalsvig
Prosjektdirektør
23 01 46 43
bente.roalsvig@frittord.no
Henrik Pryser Libell
Kommunikasjonsrådgiver
41909100
henrik.libell@frittord.no
Se saken i sin helhet: