Ifølge en ny undersøkelse er nordmenn svært skeptiske til påstander om bærekraft og klima på forbruksvarer.

68 prosent svarer at de mener bedrifter ofte overdriver hvor miljøvennlige produktene deres er, skriver Klassekampen.

Nesten like mange sier at de ofte er irritert over at produkter markedsføres som grønne, uten noen god forklaring.

Kun 21 prosent av nordmenn har tillit til at produkter merket som miljøvennlig, bærekraftig eller klimanøytral faktisk er bra for miljøet.

Ny studie viser at Jordens klima er selvregulerende

Cathrine Pia Lund, administrerende direktør i Miljømerking Norge, sier undersøkelsen viser at folk begynner å irritere seg over påstander uten innhold.

– Folk har ikke tillit til det vi kaller grønt tomprat. Jeg har stor forståelse for at det oppleves krevende å navigere i kommunikasjonsjungelen av grønne påstander, sier Lund.

Det er ikke feil å drive grønn markedsføring, men det er feil å drive grønnvasking, påpeker hun.

Miljømerking Norge ble opprettet av Barne- og familiedepartementet i 1989 og sertifiserer produkter med Svanemerket i Norge.

Undersøkelsen er gjort på oppdrag av Miljømerking Norge, som driver Svanemerket, og utført av Ipsos. Den er utført i hele Norden og har 5419 respondenter.

 

Kjøp julegavene fra Document!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.