Arbeiderpartiet og Senterpartiet ble i Hurdalsplattformen enige om å stanse frislippet i taxinæringen.

I november 2020 sa Jonas Gahr Støre (Ap) til VG:

– Vi skal sørge for at denne bransjen ikke fylles opp av useriøse aktører som tar livsgrunnlaget vekk fra dere som driver i godt drevne drosjeselskaper i dag. Vi skal fikse dette når vi kommer i regjering.

Støre & co. advarte mot Solberg-regjeringens taxireform. To år og en regjering senere har ingenting skjedd, skriver Klassekampen.

Drosjesjåfør Malik Asif Hussain føler seg glemt.

– Jeg har gitt opp. Jeg har parkert bilen min og begynt å jobbe for noen andre i Oslo Taxi. Jeg stoler ikke på politikere lenger, sier han.

Hussain er født i Norge, men oppvokst i Pakistan, og har de siste 15 årene vært drosjesjåfør med eget løyve. I høst satte han strek, da det ikke lenger var økonomisk forsvarlig å fortsette driften.

– Jeg tenkte at jeg skulle krige mer, det blir bra, men at jeg kom til å jobbe hardt og i mange timer. Får du en kunde på 200 kroner, så sitter du igjen med 30 kroner etter at bensin og bom er betalt. Etter to timers arbeid. Hallo, dette er slaveri, sier Hussain.

Glenn Tuxen er styremedlem i Norges Taxiforbund. Han var motstander av taxireformen. Ifølge Tuxen har antall løyver økt fra 1780 til over 5000, og han mener at vi nå ser konsekvensene av dette.

– De skal dele de samme kundene som før. De har også fjernet kravet om å være tilsluttet en sentral. Dette innebærer at mange står utenfor en sentral og bestemmer sine egne priser, sier han.

Tuxen forteller at de har fått flere klager fra kunder som føler seg lurt etter å ha betalt i dyre dommer for en tur.

– Vi kan ikke gjøre noe med dette, fordi det er legalt. Men jeg kaller det svindel satt i system, fordi sjåføren ikke gir et pristilbud før turen starter.

Støre-regjeringen raserer Norge, stille og rolig

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) tar ingen selvkritikk, men benytter heller anledningen til å legge skylden på den forrige regjeringen.

– Denne historien er en illustrasjon på hvordan taxireformen til høyrepartiene har slått ut i praksis. Frislippet har bidratt til å ødelegge taximarkedet. Det er det han opplever konsekvensene av nå. Vi er tydelige på at vi skal rydde opp, og det er vi like tydelige på nå som vi var før valgkampen, sier Nygård.

Det faktum at ingenting har blitt gjort på to år, hopper Nygård glatt bukk over, og kommer med den sedvanlige løsningen.

Mer byråkrati.

Regjeringen har satt ned et offentlig utvalg som skal se på antallsregulering av løyvehavere. Utvalget skal levere sin anbefaling på seinsommeren neste år.

– Jeg skjønner at offentlige utvalg ikke vekker begeistring, men ut av det kommer forslag til politikk. De skal se på hvordan vi skal ramme inn antallsbegrensning, driveplikt og sentraltilknytning. Hvis vi hadde gjeninnført det sånn som det var, ville det skåret seg i forhold til EØS-regelverket. Vi vil ha politikk som står seg, sier Nygård.

Jarle Kanaris driver drosjesentralen Bytaxi i Oslo og er også styremedlem i Vestre Aker Senterparti.

Han sier at Nygård lyver.

– Når Samferdselsdepartementet hevder at EØS-avtalen utgjør et problem for å gjeninnføre blant annet antallsbegrensningen, er dette ikke riktig.

Han viser til at lignende ordninger finnes i andre EU/EØS-land, men sier at EØS-avtalen fordrer at tiltakene begrunnes i henhold til kravene i avtalen.

– Tiltakene skal kunne begrunnes i allmenne formål og skal være egnede og nødvendige virkemidler for å oppnå formålene, sier Kanaris.

 

 

 

 

Kjøp Susanne Wiesingers bok «Kulturkamp i klasserommet» her!

 

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok her og som e-bok her!


Kjøp julegavene fra Document!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.